Pendidikan Berwawasan EkologI Realisasi Nilai-Nilai Ekologis dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam

Agus Jatmiko

Abstract


This research aims to express the realization of ecological values in Islamic Education Curriculum  in  Elementary  and  High  School.  The  problem  which  is  looked  for  answer  is, “How is the realization of ecological values in Islamic Education Curriculum in Elementary and High School?” This is qualitative research and data sources cover the books of Islamic Education Curriculum, its textbooks, and some books related to ecology. The data collected by  bibliography  study  (library  research),  and  later  examined  with  the  content  analysis technique. Its result indicates that the ecological values in Islamic Education Curriculum in the  school  as  whole  are  not  realized  explicitly,  thought  there  are  two  (0,  42%)  themes  of environment,  but  its  proportion  is  not  adequate.  Implicitly  there  are  ten  (2,11%)  themes which can be developed in order to internalize ecology values.


Keywords


Islamic Education;Curriculum;Textbooks;Ecology

Full Text:

PDF

References


Abdul Azis Dahlan, et.al., (1996). Ensklopedi Hukum Islam, Jakarta: PT Bachtiar Baru Van Hoeve,

Abdul Qadir Djaelani, (1998), Pandangan Islam tentang Lingkungan Hidup, Surabaya: PT Bina Ilmu.

Al-Zarkasyi, (1957), al-Burhan fi ‘Ulum Al-Qur’an, Al-Halabiy, Kairo.

Direktur Pendidikan Agama Islam pada Sekolah, Standar Isi Standar Kelulusan Pendidikan agama Islam Sekolah Dasar (SD), (2007) Subdit Kurikulum dan Evaluasi Direktorat Pendidikan Agama Islam pada Sekolah,

___________ Standar Isi Standar Kelulusan Pendidikan agama Islam Sekolah Menengah Pertama (SMP), (2007),Subdit Kurikulum dan Evaluasi Direktorat Pendidikan Agama Islam pada Sekolah.

___________ Standar Isi Standar Kelulusan Pendidikan Agama Islam Sekolah Menengah Atas (SMA), (2007) Subdit Kurikulum dan Evaluasi Direktorat Pendidikan Agama Islam pada Sekolah.

Erik P. Echolm, (1982),Down to Earth, Inggris: Pluto Press.

Haryono,(1995),Mempelajari Sejarah Secara Efektif, Jakarta: Pustaka Jaya.

Ibn Miskawaih,( 1995), Menuju Kesempurnaan Akhlak, (Tahzib al-Akhlak) pent. Helmi Hidayat, Bandung: Mizan.

Jeremy Rifkin & Ted Howard,( 1981) Entropy a New Word View, New York: A Bantam Book.

Lihat Departemen Agama RI, (2000),Buku Wajib Pendidikan Agama Islam untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas I, Jakarta: PT. Ahsana Indah Kitabah.

Lexy J. Moleong, (2001), Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

M.Soejani dan M. Somad (ed), (1983),Manusia dalam Keserasian Lingkungan, Jakarta: Lembaga Penerbit FE-UI.

Muhammad Soerjani, Rafiq Ahmad dan Rozy Munir (ed), (1987), Lingkungan: Sumber Alam dan Kependudukan dalam Pembangunan, Jakarta: UI Press.

Mujiono Abdillah,(2001), Agama Ramah Lingkungan Perspektif Al-Qur’an, Jakarta: Paramadina.

Nurcholish Madjid, (1995), Islam Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Masalah Keimanan, Kemanusiaan dan Kemoderenan, Jakarta: Paramadina.

Sofyan Saad, (1988), Perbandingan Hasil Belajar PKLH yang diintegrasikan di SMA dengan Pendidikan Agama yang biasa: Ditinjau dari Motivasi Guru dan Tingkat Sosial Ekonomi Siswa, Stuudi Kasus di DKI Jakarta, Thesis, Jakarta :FPS IKIP Jakarta,

T. Jacob, (1988),Manusia Ilmu dan Teknologi, Yogyakarta: Tiara Wacana.

Thanthawi Jauhari, (1350), Al-Jawahir fi Tafsir Al-Qur’an, Kairo.

Tim Penyusun, (1988),Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v7i1.1493

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Creative Commons License
Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseCopyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved.