Efektivitas Penerapan Metode Qişşatu Al-Qur`Ānī untuk Meningkatkan Akhlak Mulia Siswa Kelas IV SD Cirebon Islamic School (CIS) Full Day

Muhammad Luthfi Abdullah

Abstract


This study aims to determine whether the method Qur'an story has a significant influence on the development of a noble character. Taken population Elementary School fourth grade students of the CIS, with a cluster sampling technique that is in class IV Roudhoh and class IV Multazam. The design was experimental design really. There are two classes, namely the control class and experimental class. Grade control using conventional methods, while the experimental group was treated using the method Qur`an story. Do pretest and posttest for both classes to assess the noble character of students. The hypothesis is that the Quran story method significantly influences the development of the noble character of students. Tests conducted by the independent samples t-test to compute t and t see table at the significance level of 0.05 with NU = 26. The result t is greater than t table (2.18> 1.71). This indicates that the hypothesis is accepted. Thus, the method Qur`an story significant influence on the development of a noble character of students.


Keywords


learning effectiveness; noble character; quran story method

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Burhanuddin. (2013). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Retrieved from https://afidburhanuddin.wordpress.com/2013/05/21/penelitian-kuantitatif-dan-kualitatif/

Hasbiyah, S. (2017). Penerapan Pembelajaran Pendekatan Story Telling Untuk Meningkatkan Penguasaan Mata Pelajaran Pai Materi Kisah Khalifah Abu Bakar As-Siddiq R.A. Dan Umar Bin Khattab R.A. KEGURU: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 1(1), 43–57.

Kuswoyo, P. (2012). Ketuntasan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI Melalui Metode Kisah. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 69–88.

Mahmudah, S. (2011). Penerapan Metode Kisah untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PAI Materi Akhlak Terpuji di RA Muslimat NU Ketunggeng Magelang Tahun Pelajaran 2010/2011. IAIN Walisong.

Misri, M., Amin, A., Zuhri, M. A., & Makmun, H. M. T. (2011). Ensiklopedia Akhlak Muhammad SAW. Jakarta: Pena Pundi Aksara.

Muakhir, A. (2005). 21 Hari Mengubah Kebiasaan Baik. Retrieved February 7, 2016, from http://www.kompasiana.com/ali.muakhir/21-hari-mengubah-kebiasaan-baik_552ad2346ea8347c6e552d26

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan (Cet-ketuju). Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Nuryanto, S. (2016). Berkisah Metode Penguatan Nilai Karakter Islami Pada Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional dan Call for Paper ke-2 “Pengintegrasian Nilai Karakter dalam Pembelajaran Kreatif di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN.” Unmuh Ponorogo.

Nuryanto, S. (2017). Stimulasi Kecerdasan Spiritual pada Anak Usia Dini Melalui Kisah. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan PraSekolah Dan Sekolah Awal), 2(2), 41–55.

Purwadi, T. (2014). Efektifitas Metode Kisah Terhadap Hasil Pembelajaran Aqidah Akhlak Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Al Mubarak Pondok Aren Tangerang Selatan. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/25019

Sada, H. J. (2015). Konsep Pembentukan Kepribadian Anak Dalam Perspektif Al-Qur’an (Surat Luqman Ayat 12-19). Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 253–272.

Safitriani, L. (2017). Penerapan Metode Qisah Qurani pada Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VII di SMP Adabiyah Palembang. UIN Raden Fatah Palembang.

Sudarsono. (2005). Etika Islam Tentang Kenakalan Remaja. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sukardi, I. (2013). Model-model pembelajaran Modern. Jogjakarta: Tunas Gemilang Press.

Suwarsi. (2016). Analisis Faktor Penyebab Perilaku Seksual Pranikah pada Remaja di Desa Wedomartani Sleman Yogyakarta. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 4(1), 39. https://doi.org/10.21927/jnki.2016.4(1).39-43

Syafe’i, I. (2015). Tujuan Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 151–166.

Syahidin. (2009). Menelusuri Metode Pendidikan dalam Al-Qur’an. Bandung: CV. Alfabeta.

Taufik, H. (2011). Efektivitas Metode Qişşaħ Qur`ani dalam Pembelajaran PAI Untuk Meningkatkan Perilaku Beragama. Universitas Pendidikan Indonesia.

Wicaksono, A. (2009). Efektivitas Pembelajaran. Jakarta: PT Gramedia.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v9i1.2829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Creative Commons License
Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseCopyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved.