Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial

Syaiful Anwar, agus salim

Abstract


National character education aims to form a strong, competitive, moral, tolerant nation, mutual cooperation, patriotic spirit, dynamic development, knowledge and technology oriented all of which are inspired by faith and piety to the Almighty God as in aspiring to the Pancasila philosophy. Character education is an important issue in the world of education related to the phenomenon of moral decadence that occurs in the community as well as in an increasingly diverse and diverse government environment. Crime, injustice, corruption, violence against children, violation of human rights, are evidence that there has been a crisis of identity and characteristics of the Indonesian nation. The values of politeness, and religiosity that are upheld and become the culture of the Indonesian nation as long as it seems to be weak and feels foreign along with the entry of global cultural values (global culture of the era), so that it is rarely encountered in the midst of society. Islamic education is a strategic answer in realizing the formation of national character from the family (informal), institutional institutions (formal) and learning groups in the community (non-formal), which is the main capital in the formation of national character.


Keywords


Pendidikan, Islam, Karakter, Milenial

Full Text:

PDF

References


A., D. K. (2009). Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger: Mengembangkan Visi Guru Sebagai Pelaku Perubahan dan Pendidikan Karakter. Jakarta: Grasindo.

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 25–38.

Akhsania, K. N. (2018). Pendidikan Karakter Prososial di Era Milenial dengan Pendekatan Konseling Realitas. In Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling) (Vol. 2, Pp. 228–233).

Almasri, M. N. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: Imlementasi dalam Pendidikan Islam. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2), 133–151.

Ambarwati, A., & Raharjo, S. T. (2018). Prinsip Kepemimpinan Character of a Leader pada Era Generasi Milenial. Philanthropy Journal Of Psychology, 2(2), 114–127.

Anwar, S. (2016). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Bangsa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 157–169.

Basri, S. (2017). Konsep Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Bangsa di Era Globalisasi. Jurnal An-Nur, 5(2), 120–131.

Dalimunthe, R. A. A. (2015). Strategi dan Implementasi Pelaksanaan Pendidikan Karakter Di SMP N 9 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, V(1), 102–111.

Darajat, Z. (1982). Pendidikan Agama dalam Pembinaan Mental. Jakarta: Bulan Bintang.

Habibi, M. (2018). Optimalisasi Dakwah melalui Media Sosial di Era Milenial. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(1), 101–116.

Hamid, A., & Sudira, P. (2013). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa SMK Salafiyah Program Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan (TKJ) Kajen, Margoyoso, Pati, Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 1–15.

Hasyim, M. (2015). Konsep Pendidikan Karakter Perspektif Umar Baradja dan Relevansinya dengan Pendidikan Nasional. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 151–169.

Hidayat, A. (2018). Metode Pendidikan Islam untuk Generasi Millennial. Fenomena: Jurnal Penelitian, 10(1), 55–76.

Hurlock, E. B. (1986). Personality Development. New Delhi: Mcgrill Hill.

Husaini, A. (2010). Pendidikan Islam Membangun Manusaia Berkarakter dan Beradab. Bogor: Insists.

Iswan, & Herwina. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter Perspektif Islam dalam Era Millenial Ir. 4.0. In Seminar Nasional Pendidikan Era Revolusi “Membangun Sinergitas dalam Penguatan Pendidikan Karakter pada Era IR 4.0” (pp. 21–42). Jakarta: Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Juanda. (2018). Revitalisasi Nilai dalam Dongeng sebagai Wahana Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pustaka Budaya, 5(2), 11–18.

Juwita, D. R. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini di Era Millennial. At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 282–314.

Kasim, T. S. A. T., & Husain, F. B. C. (2008). Pendekatan Individu dalam Pengajaran Pendidikan Islam sebagai Wahana Melahirkan Modal Insan Bertamadun. Jurnal Usuluddin, 27, 141–156.

Lalo, K. (2018). Menciptakan Generasi Milenial Berkarakter dengan Pendidikan Karakter Guna Menyongsong Era Globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12(2), 68–75.

Majid, A., & Andayani, D. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Martini, E. (2018). Membangun Karakter Generasi Muda melalui Model Pembelajaran Berbasis Kecakapan Abad 21. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(2), 21–27.

Mini, R. (2017). Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia melalui Pendidikan Karakter dan Arritude. Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 4(2), 79–96.

Mucharomah, M. (2017). Guru di Era Milenia dalam Bingkai Rahmatan Lil Alamin. Edukasia Islamika, 2(2), 201–221.

Munif, M. (2018). Pendidikan Karakter dalam Bahan Ajar Bahasa Arab Kelas 3 Madrasah Ibtida’iyah Kurikukulum 2013. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, Vii(2), 137–157.

Muslich, A. (2018). Nilai-Nilai Filosofis Masyarakat Jawa Dalam Konteks Pendidikan Karakter Di Era Milenial. Al-Asasiyya: Journal Basic Of Education, 2(2), 65–78.

Naisbitt, J., Naisbitt, N., & Philips, D. (2002). High Tech High Touch: Pencarian Makna di Tengah Perkembangan Teknologi. Jakarta: Pustaka Mizan.

Nata, A. (2018). Pendidikan Islam di Era Milenial. Conciencia: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 10–28.

Putri, N. P. (2017). Eksistensi Bahasa Indonesia pada Generasi Millennial. Widyabastra, 5(1), 45–49.

Rachmah, H. (2013). Nilai-Nilai dalam Pendidikan Karakter Bangsa yang Berdasarkan Pancasila dan UUD 1945. E-Journal Widya non-Eksakta, 1(1), 7–14.

Rafid, R. (2018). Konsep Kepribadian Muslim Muhammad Iqbal Perspektif Pendidikan Islam sebagai Upaya Pengembangan dan Penguatan Karakter Generasi Milenial. JMP Online, 2(7), 711–718.

Saputra, E. (2012). Eksistensi PKN sebagai Pendidikan Nilai dalam Membangun Karakter Bangsa. Tingkap, VIII(2), 145–158.

Sawaluddin. (2018). Konsep Evaluasi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Al-Thariqah, 3(1), 39–53.

Shobahiya, M., & Suseno, A. (2013). Konsep Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri dalam Film the Miracle Worker. Suhuf, 25(1), 76–99.

Situmorang, M. (2013). Pengembangan Buku Ajar Kimia SMA melalui Inovasi Pembelajaran dan Integrasi Pendidikan Karakter untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. In Semirata FMIPA Universitas Lampung (pp. 237–246).

Suhady, I., & Sinaga, A. M. (2006). Wawasan Kebangsaan dalam Kerangka NKRI. Jakarta: Lembaga Administrasi Negara RI.

Suwito. (2004). Filsafat Pendidikan Akhlak Ibn Miskawaih. Yogyakarta: Belukar.

Wahana, H. D. (2015). Pengaruh Nilai-Nilai Budaya Generasi Millennial dan Budaya Sekolah Terhadap Ketahanan Individu (Studi di SMA Negeri 39, Cijantung, Jakarta). Jurnal Ketahanan Nasional, XXI(1), 14–22.

Wahono, M. (2018). Pendidikan Karakter: Suatu Kebutuhan Bagi Mahasiswa di Era Milenial. Integralistik, XXIX(2), 1–8.

Wahyudi, A. (2004). Ideologi Pancasila: Doktrin yang Komperehensif atau Konsepsi Politis. Yogyakarta: Pusat Studi Pancasila UGM.

Wardani, S., Widodo, A. T., & Priyani, N. E. (2009). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Pendekatan Keterampilan Proses Sains Berorientasi Problem-Based Instruction. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 3(1), 391–399.

Wibowo, A. M. (2014). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa melalui Mata Pelajaran PAI pada SMA eks RSBI di Pekalongan. Analisa, 21(2), 291–303.

Yuliana, E. D. (2012). Pentingnya Pendidikan Karakter Bangsa Merevitalisasi Ketahanan Bangsa. Jurnal Udayana Mengabdi, 9(2), 92–100.

Zuhal. (2000). Visi Iptek Memasuki Milenium III. Jakarta: UI-Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Creative Commons License
Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseCopyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved.