EFEKTIFITAS PENDEKATAN KETELADANAN DALAM PEMBINAAN AKHLAK SISWA DI MIN BANDAR GADANG

Iswandi Iswandi

Abstract


The purpose of this reseach is to examine what kind of approach that is given by teachers in fostering the MIN morals of students in Bandar Gadang and find out the constraints and convenience faced by the teacher in building the mor of MIN students in Bandar Gadang. In this paper the authors use field research (Field Research) using qualitative methods to gather information by revealing data and describing events, phenomena that occur in the field as they are. To get the data in this study the authors used techniques, interviews, and observations to teachers at MIN Bandar Gadang. The results of this study illustrate the efforts that have been made by teachers in fostering student morals at MIN Bandar Gadang not only with regard to manners, social procedures, ways of behaving and ways to behave in my daily life. But more deeply, the teacher's example is also seen in the spiritual formation of students through filling their hearts and spirituality with the qualities of patience, responsibility, fairness, honesty, forgiveness and all of these qualities must be reflected in the teacher's personality. The driving factor in fostering student morals is religious understanding students have started to go deep, because the family also provides motivation and encouragement to students and is supported by religious facilities in the school environment, so that the inculcation of moral values to them is easier.

 


Keywords


Exemplary, Morals

Full Text:

PDF

References


Ali Rajab, M. (1961). Taamulat fi Falfati al-Ahklak. Mesir: Maktabah Injalu.

Altar, H. (2014). Upaya Meningkatkan Disiplin Guru dalam Kehadiran Mengajar di Kelas Melalui Keteladanan Kepala Sekolah di SMP Negeri 5 Sengkang Kabupaten Wajo. Jurnal Bionature, 16–22.

Departemen Agama RI. (2003). Al-Qur’an dan Terjemahnya, Bandung : Diponegoro, tahun 2003, h. 241. Bandung: Diponegoro.

Departemen P & K. (1988). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Elsa Aprlianingsih, S. L. (2019). Hubungan Keteladanan Guru Terhadap Akhlak Siswa di MTs Ar-Rofiqy Kabupaten Bogor. Jurnal Mitra Pendidikan, 3(4), 541–552.

Irfan. (2019). Peran Keteladanan Guru Sosiologi dalam Membentuk Karakter Sosial Siswa di SMAN 1 Sape. EduSociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, II(Ii), 8–16.

Iswandi. (2018a). Eksistensi Surau sebagai Lembaga Pendidikan Islam (Studi di Kampung Koto Pulai Kenagarian Kambang Kecamatan Lenganyang Pesisir Selatan). Menata Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, I(1), 1–32.

Iswandi. (2018b). Penerapan Metode Jibril dalam Meningkatkan Hafalan Siswa Kelas VII SMP DR. H. Abdullah Ahmad PGAI Padang. Vicratina Jurnal Pendidikan Islam, 3 Nomor 2, 37–53.

Kabiba, Pahenra, B. J. (2017). Keteladanan Orangtua dalam Menanamkan Nilai Etika pada Anak. Didaktis : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 11–22.

Khairuni, N., & Khairuni, N. (2016). Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Pendidikan Akhlak Anak (Studi Kasus di SMP Negeri 2 Kelas VIII Banda Aceh). JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 91–106. https://doi.org/10.22373/je.v2i1.693

Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Al Murabbi : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69–80. Retrieved from http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893

Li’ah Haryati. (2016). Upaya Meningkatkan Disiplin Guru dalam Kehadiran Mengajar adi Kelas Melalui Penerapan Reward and Funishment. Media Didaktika, 2(2), 191–200. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7117

Nurchaili. (2010). Membentuk Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(9), 233. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i9.515

Penulis. (n.d.). Observasi di MIN Bandar Gadang.

Putra, A. R. B. (2015). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mengatasi Kecenderungan Perilaku Agresif Peserta Didik Di Smkn 2 Palangka Raya Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2). https://doi.org/10.24176/jkg.v1i2.406

Rahendra Maya. (2016). Revitalisasi Keteladanan dalam Pendidikan Islam. Edukasi Islam Jurnal Pendidikan Islam, 05, 1175–1183.

Rahmat Rais, Mudzanatun, M. R. S. (2012). Pengaruh Sikap Guru dalam Pembentukan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan Guru di SDN Ngaluran 2 Karanganyar Kabupaten Demak. Jurnal Upgris, 2(1), 37–44.

Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: kalam Mulia.

Ratnawati. (2018). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Peranan Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal STKIP Andi Matappa, 1–11. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/7409/pdf

Sabar Budi Raharjo. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Mencipatakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(3), 229–238.

Salik, M. (2015). Mengembangkan Fitrah Anak Melalui Pendidikan Islam (Studi atas Pemikiran Hamka). El-QUDWAH, 0(0), 1–11.

Santi, L. A. (n.d.). Guru MIN Bandar Gadang Wawancara. Padang.

Saripah, I. (2016). Peran Orang Tua Dan Keteladanan Guru Dalam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 19–32. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/7409/pdf

Suhendri. (n.d.). Kepala MIN Bandar Gadang, Wawancara. Padang.

Sujiantari, N. K. (2016). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 7(2), 1–10.

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal At-Ta’dib, 10(2), 362–381.

Taklimudin. (2018). Metode Keteladanan Pendidikan Islam dalam Persfektif Quran. Metode Keteladanan Pendidikan Islam Dan Persfektif Qur’an, 3(1), 1–22. https://doi.org/10.29240/bjpi.v3i1.383




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3742

Refbacks





Copyright (c) 2019 Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Creative Commons License
Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseCopyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved.