Analysis Of Basic Teachers Professionality In Improving Creativity In The Digital Era

Rossi Iskandar, Zulela MS

Abstract


The purpose of this study is to describe the professional competence of teachers in increasing creativity in the digital era. The research method used in this research is qualitative with the type of library research, which is a series of studies relating to the library data collection method, or research where the object of research is explored through a variety of library information with a philosophical and pedagogical approach. The results showed that to drive better change in the world of education with a priority to increase the quality of teachers, it is necessary to have teachers who are creative and have the quality to bring change and innovation both academically and non-academically. Creative teachers always develop diverse learning activities. The learning process in front of the class for creative teachers does not only deliver material but has a sense of responsibility to guide, create, experiment, inspire, and motivate students to continue to be creative.


Keywords


Professional, Basic Education, Creativity

Full Text:

PDF

References


Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25-38.

Andrian, A. (2018). Perspektif Guru Sebagai Agen Pembaharu (Agent Of Change) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Kewarganegaraan. Untirta Civic Education Journal, 3(1).

Buntat, Y., & Ahamad, L. (2012). Inovasi Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru-Guru Teknikal di Sekolah Menengah Teknik Dari Perspektif Guru. Journal of Technical, Vocational & Engineering Education, 6(1), 44-58.

Craft, A. (2005). Creativity in Schools: Tensions and Dilemmas. Routledge.

Darimi, I. (2017). Teknologi Informasi dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 111-121.

Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, Dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161-174.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Wacana Didaktika, 4(2), 193-200.

Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274-285.

Hasyim, M. H. M. (2014). Penerapan Fungsi Guru Dalam Proses Pembelajaran. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 265-276.

Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 44-63.

Jamin, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19, 36.

Kristiawan, M., Suryanti, I., Muntazir, M., Ribuwati, A., & AJ, A. (2018). Inovasi pendidikan. Wade Group National Publishing.

Maulipaksi, D., Anbarini, R., Rogeleonick, A., Bahari, A., Gracia, G., & Hartono, S. (2016). Media Komunikasi dan Inspirasi: Jendela Pendidikan dan Kebudayaan. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Muhson, A. (2004). Meningkatkan Profesionalisme Guru: Sebuah Harapan. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(2), 90-98.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016b). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Nizmania Learning Center.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216-232.

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.

Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan 2017.

Supadi. (2019). Kinerja Guru. IJRM Production.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.

Susanti, Y. (2018). Pengaruh Kompetensi dan Komitmen Profesionalitas Terhadap Kinerja Guru (Penelitian di SMP Negeri Komisariat 01 Ciamis). Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 4(2).

Syamsul, H. (2017). Penerapan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).

Umi, R., & Nopriansyah, U. (2019). Korelasi kepemimpinan Kepala Taman Kanak-Kanak Terhadap Kinerja Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1-13.

Wahyudin, D., & Susilana, R. (2011). Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran. Kurikulum Pembelajaran.

Wartomo, W. (2016). Peran guru dalam pembelajaran era digital. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru (Ting) Vii,(November), 265-275.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v8i1.7361

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar



________________________________________________________________________________________________________

Creative Commons License
Terampil is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported Licensep-ISSN 2355-1925e-ISSN 2580-8915

_____________________________________________________________________________________________

 

       

 Indonesia One Search