Identification of Students’ Misconceptions in Functions Topic
DOI:
https://doi.org/10.24042/ijsme.v4i1.8677Keywords:
interviews, students’ misconceptions, subject of functions, testAbstract
This study aimed to identify students' misconceptions on the topic of function. The research used is qualitative research using a descriptive approach. The subjects of this study were class X MIA3 selected by using purple sampling and snowball techniques. The research instrument was a written test using diagnostic test techniques for misconceptions, interviews, and observations. The qualitative data analysis techniques in this research are data reduction, data presentation, and conclusion drawing/verification. Based on the research, there are 4 students who experience misconceptions in class X MIA3 on the topic of the functions. Out of 6 indicators of misconceptions, the reasons were caused by a lack of student interest in learning, underestimating the concept of functions so that they think learning the concept of functions is very easy, embarrassed to ask questions when studying, and never repeat lessons at home so that students cannot answer questions given by the teacher.References
Andriani, T., Suastika, I. K., & Sesanti, N. R. (2017). Analisis kesalahan konsep matematika siswa dalam menyelesaikan soal trigonometri kelas X TKJ SMKN 1 Gempol tahun pelajaran 2016/2017. Pi: Mathematics Education Journal, 1(1), 34-39.
Anggara, B. (2020). Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skills Sebagai Tes Diagnostik Miskonsepsi Matematis Siswa SMA. Algoritma: Journal of Mathematics Education, 2(2).
Fatqurhohman. (2009). Representasi Matematis Dalam Membangun Pemahaman Konsep Pecahan. Jurnal Math Educator Nusantara, 02(01), 43–54.
Febriansyah, A., & Herviani, V. (2016). Tinjauan Atas Proses Penyusunan Laporan Keuangan pada Young Enterpreneur Academy Indonesia Bandung. Jurnal Riset Akuntansi, VIII(2), 9–17.
Febriyanto, B., Haryanti, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Knatong Bergambar pada Materi Perkalian Bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 1–13.
Hadi, A., & Haryono. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan. bandung: CV Pustaka Setia.
Herutomo, R. A., & Saputro, T. E. M. (2014). Analisis kesalahan dan miskonsepsi siswa kelas VIII pada materi aljabar. Edusentris, 1(2), 134-145.
Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Jakarta: Agung Persada Press.
Jannah Ulfatul A (2015). “Analisis Miskonsepsi Siswa dalam Pembelajaran Pecahan Aljabar pada Siswa SMP Kelas VIII”. Simki-Techsain Vol. 02 No. 03 Tahun 2018 ISSN : 2599-3011
Kebudayaan, K. P. dan. (2020). From : To : Attachments : Laporan Hasil Ujian Nasional.
Kusumaningrum, D., Napitupulu, B., & Tyas, D. K. F. N. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa di Kleas XI SMA Negeri 1 Jayapura pada Materi Fungsi Komposisi. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajarannya, 2(1), 14–21.
Mahmud. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Malikha, Z., & Amir, M. F. (2018). Analisis Miskonsepsi Siswa Kleas V-B MIN Buduran Sidoarjo pada Materi Pecahan Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Mathematics Education Journal, 1(2), 75–81.
Mentari, L., Suardana, I. N., & Subagia, I. W. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa SMA pada pembelajaran Kimia untuk materi larutan penyangga. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 1(1).
Nafi, A. Y. (2017). Pemahaman Siswa SMP Terhadap Konsep Persamaan Linear Satu Variabel ( PLSV ) Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ma t Ema Tika K r Ea Tif -Ino v a Tif, 8(2), 119–125. https://doi.org/1015294/kreano.v8i2.10259
NUR AINI, S. I. T. I. (2020). Analisis Miskonsepsi Matematika Siswa Pada Materi Operasi Hitung Pecahan Desimal Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2).
Nurkamilah, P., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Bilangan Berpangkat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 49-60.
Rigdom, V. P. (2007). Kalkulus Edisi ke Sembilan Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Roslina, & Mahdi, M. (2015). Kemampuan Menguasai Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Siswa SMA Negeri 14 Iskandar Muda Banda Aceh. Jurnal Ilmiah “Integritas, 1(2), 43–52.
Sari, E. F. P. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Metode Pembelajaran Learning Starts With A Question. Jurnal “Mosharafa,” 6(1), 25–34.
Sarlina. (2015). Miskonsepsi siswa terhadap pemahaman konsep matematika pada pokok bahasan persamaan kuadrat siswa kelas x5 sma negeri 11 makassar. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(2), 194–209.
Simanjuntak, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Materi Segitiga Melalu Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS) Berbantuan Autograph di Kelas VII SMP Santo Antonius Jakarta. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 3(2), 167–174.
Subana, & Sudrajat. (2005). Dasar-dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: CV Pustaka Setia.
Sugiyono. (2009). metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D (7th ed.). Bandung: Alfabeta.
Sunhaji. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, II(2), 30–46. https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.551
Supriadie, D. (2012). Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syafitri, & Lili. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyesaikan Soal Operasi Hitung Aljabar Ditinjau dari Objek Matematika pada Siswa Kleas VII SMP Kencana Sastra T.P 2019/2020. Muhammadiyah Sumatera Utara.
Thersesia, & Seputro, T. (1992). Pengantar Dasar Matematika Logika dan Teori Himpunan. jakarta: erlangga.
Wardani, E. P., Mardiyana, M., & Subanti, S. (2016). Analisis miskonsepsi siswa pada materi pokok lingkaran ditinjau dari kesiapan belajar dan gaya berpikir siswa kelas XI IPA SMA N 3 Surakarta tahun ajaran 2013/2014. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(3).
Widyawati, S. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika (IAIM NU) Metro. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 107-114.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted Indonesian Journal of Science and Mathematics Education (IJSME) for publication, copyright publishing of the article shall be assigned/transferred to Unit Riset dan Publikasi Ilmiah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung as Publisher of the journal. Upon acceptance of an article, authors will be asked to complete a 'Copyright Transfer Agreement'. An e-mail will be sent to the corresponding author confirming receipt of the manuscript together with a 'Copyright Transfer Agreement' form by the online version of this agreement.
Indonesian Journal of Science and Mathematics Education and Unit Riset dan Publikasi Ilmiah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the Indonesian Journal of Science and Mathematics Education are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Agreement (CTA) Form can be downloaded here: [Copyright Transfer Agreement (CTA) Form IJSME 2020]
The copyright form should be signed electronically and send to the Editorial Office in the form of the original e-mail: [email protected]