Utilization of the phyphox application (physical phone experiment) to calculate the moment of inertia of hollow cylinders
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alqahtani, M., & Mohammad, H. (2017). Mobile applications impact on student performance & satisfaction. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(4), 102–112.
Ariefka, R., & Pramudya, Y. (2019). The study of hollow cylinder on inclined plane to determine the cylinder moment of inertia. Journal of Physics: Conference Series, 1170(1), 012081.
Carroll, R., & Lincoln, J. (2020). Phyphox app in the physics classroom. Phys. Teach., 58(1), 606–607.
Chusni, M. M., Rizaldi, M. F., & Nurlaela, S. (2018). Penentuan momen inersia benda silinder pejal dengan integral dan tracker. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan, 4(1), 42–47.
Hara, Y., Hara, K., & Hayashi, T. (2012). Moment of inertia dependence of vertical axis wind turbines in pulsating winds. International Journal Of Rotating Machinery, 2012, 1–12.
Jati, Bambang. (2013). Fisika dasar edisi 2 untuk mahasiswa ilmu eksakta, teknik, dan kedokteran. Andi Press
Jumini, S., & Muhlisoh, L. (2013). Pengaruh perbedaan panjang poros suatu benda terhadap kecepatan sudut putar. Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Pendidikan Sains VIII, 133–138.
Kaps, A., & Stallmach, F. (2020). Tilting motion & moment inertia of smartphone. Phys. Teach., 58, 216–217.
Kristiyani, Y., Sesunan, F., & Wahyudi, I. (2020). Pengaruh aplikasi sensor smartphone pada pembelajaran simple harmonic motion berbasis inkuiri terbimbing terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 138-149.
Mulhayatiah, D., Suhendi, H. Y., Zakwandi, R., Dirgantara, Y., & Ramdani, M. A. (2018). Moment of inertia: development of rotational dynamics kit for physics students recent citations moment of inertia: Conf. Series: Materials Science and Engineering, 012014. https://doi.org/10.1088/1757-899X/434/1/012014
Nisa, dkk. (2019). Mencari kecepatan dan kecepatan sudut dengan media aplikasi phyphox dalam teknologi pembelajaran fisika. U. Hamka.
Nurfadilah, dkk. (2019). Pengembangan panduan eksperimen fisika menggunakan smarthphone dengan aplikasi phyphox pada materi tumbukan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 101–107.
Olga, S. (2017). Mobile applications for physics studies. In Physical & Mathematical Edu: Scientific Journal (Vol. 4, Issue 14, pp. 293–298).
Parsons, D. (2016). The future of mobile learning & implications for education and training. In Transforming Education in the Gulf Region: Emerging Learning Technologies and Innovative Pedagogy for the 21st Century (pp. 217–229). Routledge.
Phyphox. (2020). Phyphox: Physical Phone Experiment. Retrieved August 12, 2021 fromhttps://Phyphox.org/wiki/index.php?title=Main_Page.
Pierratos, T., & Polatoglou, H. M. (2020). Utilizing the phyphox app for measuring kinematics variables with a smartphone. Physics Education, 55(2), 1-7.
Respati, Y. S., & Rahardjo, D. T. (2017). Alat penentu indeks bias cairan dibantu dengan sensor ultrasonik berbasis mikrokontroler atmega328. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 7(2), 17-22.
Riswanto, & Suharno. (2014). Penentuan koefisien momen inersia bola pejal melalui video gerak pada bidang miring dengan fitting data. Pertemuan Ilmiah XXVIII HFI Jateng & DIY, April, 31–34.
Rivia, N., Kamus, Z., Fisika, M., Pengajar, S., & Fisika, J. (2016). Pembuatan alat ukur momen inersia benda digital. Pillar of Physics, 8(1), 81–88.
Saputra, W., & Pramudya, Y. (2019). Pengembangan instrumentasi penentuan kecepatan gerak silinder pejal pada bidang miring dengan menggunakan arduino. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 8(2), 207–215.
Schmelzbach, et al. (2018). Advances in 6c seismology: Applications of combined translational and rotational motion measurements in global and exploration seismology. Geophysics, 83(3), 53–69.
Setyawan, D. N., Sarwanto, & Aminah, N. S. (2017). Pengembangan pembelajaran berbasis saintifik pada materi dinamika rotasi dan kesetimbangan benda tegar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan komunikasi verbal siswa SMA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 14–25.
Stampfer, C., Heinke, H., & Staacks, S. (2020). A lab in the pocket. In Nature Reviews Materials, 5(3), 169–170.
Sukariasih, L., Erniwati, Sahara, L., Hariroh, L., & Fayanto, S. (2019). Studies the use of smartphone sensor for physics learning. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10), 862–870.
Sunaryo. 2014. Pengaruh pembelajaran inkuiri dengan mobile aplication terhadap keterampilan proses sains dan penguasaan konsep ipa siswa smp. Jurnal Pendidikan Sains. Online. 2(3), 159-165.
Vieyra, R., Vieyra, C., Jeanjacquot, P., Marti, A., & Monteiro, M. (2015). Five challenges that use mobile devices to collect and analyze data in physics. Sci. Teach, 82(9), 32–40.
Wattanayotin, P., Puttharugsa, C., & Khemmani, S. (2017). Investigation of the rolling motion of a hollow cylinder using a smartphone’s digital compass. Physics Education, 52(4), 045009.
Yusuf, K. (2015). Penentuan koefisien momen inersia dengan video analisis. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6, 6(1), 174–178.
DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v10i2.9237
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ilmiah pendidikan fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.