Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis
Abstract
The objective of this research was to investigate the effect of the learning model on the mathematic communication of the students. The learning models compared were the reflective learning model with mathematics realistic in Islamic nuance and the direct learning model. The type of the research was a quasi-experimental research. Its population was all of the students in grade VII in MTs Al-Khairiyah Nature in academic year 2015/2016. The size of the sample was 44 students consisted of 22 in experimental class 1 and 22 in control class 1. The instruments used were mathematics communication test on the learning material of the polyhedron. The data were analyzed by using t-test. The conclusions of the research were as there is the effect of reflective learning model with mathematics realistic in Islamic nuance resulted in a better than the direct learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprilia, N. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Reflektif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Mahasiswa Pendidikan Biologi pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran di Program Studi FKIP Universitas Ahmad Dahlan. Jurnal Bioedukatika, 4(1), 27.
Fajri, N., Hajidin, & Ikhsan, M. (2013). Peningkatan Kemampuan Koneksi Dan Komunikasi Matematis Siswa Dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL). Paradikma Jurnal Pendidikan, 6(2), 149–161.
Hutapea, N. M. (2014). Pencapaian Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA Melalui Pembelajaran Generatif. Jurnal Pendidikan, 4(2), 108–114.
Jamilah, Riyadi, & Roswitha, M. (2013). Eksperimentasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Dengan Metode Discovery Learning Pada Materi Pokok Bentuk Aljabar Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(1), 81–91.
Jumiati, N, L., & Zulkifli. (2014). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik ( PMR ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 029 Sungai Agas Kecamatan Kubu. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–12.
Juwita, J. N., Gunowibowo, P., & Nurhanurawati. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 2(1), 42–49.
Karimah, S. (2013). Pembelajaran Matematika Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Materi Segiempat Kelas VII. Delta, 1(2), 136–143.
Lailiyah, I., Munzil, & Suryadharma, I. B. (2013). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Reflektif Sifat Elektrolit-Non Elektrolit Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Man Malang 1. SKRIPSI Jurusan Kimia-Fakultas MIPA UM, 1–8.
Majidah Khairani. (2015). Pendekatan Metakognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMAN 3 Payakumbuh. Jurnal Ipteks Terapan, 9(4), 253–260.
Merry, R., Sutiarso, S., & Nurhanurawati. (2013). Pengaruh Pendekatan Problem Posing Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 1(7), 1–10. https://doi.org/10.14042/j.cnki.32.1309.2013.06.005
Prasetyo, A., Santosa, S., & Marjono. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Reflektif Pada Pembelajaran Biologi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2012/2013. Bio-Pedagogi, 3(1), 1–10.
Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1), 225–238. RRohana, & Ningsih, Y. L. (2016). Model Pembelajaran Reflektif Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru. JPPM, 9(2), 145–158.
Septika, L. C. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Penjumlahan Pecahan Anak Tunanetra. Jurnal Pendidikan Khusus.
Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 1(1), 1.
Wijaya, A. (2012). Pendekatan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Yovita, Bambang, & Halini. (2013). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Himpunan Kelas VII. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(10), 1–10.
DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.35
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.