Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP
DOI:
https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2556Keywords:
Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis, Pembelajaran Problem Solving Modifikasi, Ability to Understand Mathematical Concept, Learning Problem Solving ModificationAbstract
The purpose of this study is to determine the improvement of the ability to understand mathematical concepts with problem-solving learning modification better than the ability to understand mathematical concepts with conventional learning. This research is a quantitative research type of quasi-experiment. Hypothesis test used in this research is t-test. The result of research indicates that the improvement of students' mathematical concept comprehension ability using problem-solving learning modification is better than the ability to understand mathematical concept using conventional learning.
References
Asmah Ahmad, N. S. (2014). Mathematical Problem-Solving Behavior of Sucessful Problem Solvers. Malaysia: Jurnal Sains & matematik Malaysia, 4(2), 1-13.
Damayanti, H. N., & Sutama, S. (2016). Efektivitas Flipped Classroom Terhadap Sikap Dan Ketrampilan Belajar Matematika Di Smk. Manajemen Pendidikan, 11(1), 2–7.
Dona Dinda Pratiwi. (2016). Pembelajaran Learning Cycle 5E berbantuan Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191-202.
Farida, F. (2015). Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berbasis VCD. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 25–32.
Karim, A. (2013). Penerapan metode penemuan terbimbing dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan. 4(2), 198-207.
Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186.
Murizal, A. (2012). Pemahaman Konsep Matematis dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).
Netriwati, N. (2016). Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemecahkan Masalah Matematis menurut Teori Polya. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 181–190.
Patnani, M. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Pada Mahasiswa. Journal Psikogenesis, 1(2), 130-142.
Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTS di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Didaktik, 9(1), 16–25.
Rahman, A., Armiati, A., Akmil, A., & Rizal, Y. (2015). Implementasi Ctl Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1, 24–29.
Ramadhani Dwi Purwanti., Dona Dinda Pratiwi., &Achi Rinaldi. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbatuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1) , 115-122.
Ristiasari, T., Priyono, B., & Sukaesih, S. (2012). Model pembelajaran problem solving dengan mind mapping terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Journal of Biology Education, 1(3).
Ruseffendi, E.T. (2005). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan & Bidang Non-Eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.
Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 275–282.
Suhendri, H. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Media Maple 11 Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91–98.
Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika berdasarkan Teori Polya ditinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
As an Author of the journal, you have the rights to a variety of uses of your article, including use by the institute or company you work for. These Author Rights may be exercised without the need for specific permission.
Authors and readers may copy and redistribute material in any medium or format, as well as remix, modify, and construct material for any purpose, even commercially, but they must give due credit (quote article or content), provide links to the license, and state if changes have been made. If you remix, modify or build material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
Authors who submit manuscripts do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article must be submitted to Decimal: The Journal of Mathematics as the publisher of the journal.