Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Lingkaran
DOI:
https://doi.org/10.24042/djm.v2i3.4175Keywords:
Lingkaran, Kemampuan Pemahaman Konsep, Penelitian KualitatifAbstract
This study aims to describe the ability to understand students' concepts for each indicator so that it is known on which indicators students experience problems. The method used in this study is descriptive qualitative. Based on the results of data analysis, it can be concluded that high-ability students have the ability to understand good concepts because they have reached more than 50% for each indicator. While for students with moderate and low ability, they have a poor understanding of the concept because the results obtained are less than 50% for each indicator.References
Argikas, T. B., & Khuzaini, N. (2016). Penerapan model pembelajaran Reciprocal Teaching untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas vii SMP negeri 2 depok. Jurnal Mercumatika, 1(1), 67–79.
Astriani, L. (2017). Pengaruh pembelajaran reciprocal teaching terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika ditinjau dari kemampuan awal matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 77–85.
Dewi Purwanti, R., Dinda Pratiwi, D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Geogebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Al-Jabar, 7(1), 115–122.
Fahrudin. (2018). Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP 1. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 181–189.
Haryanti, F., & Ardi Saputro, B. (2016). Pengambangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Segitiga. Jurnal Pendidikan Matematika, I(2), 147–161.
Hidayat, R., & Nurrohmah. (2016). Analisis Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa MTs Lewat Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Software Geogebra Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. JPPM, 9(1), 12–19.
Indriani, L. F. (2018). Kemampuan Penalaran Matematis dan Habits Of Mind Siswa SMP dalam Materi Segiempat dan Segitiga. Jurnal Math Educator Nusantara, 4(2), 87–94.
Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas vii smp pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(58), 777–785.
Kurniati, T. (2015). Penerapan Model Siklus Belajar 5E Terhadap Pemahaman Konsep Biologi Umum Dan Kemampuan Aplikasi Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 20(1), 60–64.
Murizal, A. (2012). Pemahaman Konsep Matematis dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 19–23.
Mustofa, Z., Susilo, H., & Muhdhar, M. H. I. Al. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Melalui Pendekatan Kontekstual Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 885–889.
Netriwati. (2018). Penerapan Taksonomi Bloom Revisi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Desimal: Jurnal Matematika, 1(3), 347–352.
Nurintasari, A. (2015). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) Matematika Berbasis Metode Penemuan Terbimbing Untuk Memfasilitasi Pencapaian Pemahaman Konsep dan Keaktifan Belajar Siswa Kelas VII pada Pokok Bahasan Segi Empat. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Purwatiningsi, S. (2013). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Luas Permukaan dan Volume Balok. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(1).
Resta, E. L. (2018). Kemampuan pemahaan matematis siswa pada materi segiempat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(1), 1710–1718.
Rukmansyah, E. T. (2015). Penggunaan Media Instan Dan Pendekatan Somatic Auditory Visual Intellectual (SAVI) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kalor. Jurnal Pengajaran MIPA, 20(1), 43–47.
Ulfaeni, S., Wakhyudin, H., & Saputra, H. J. (2017). Pengembangan Media Monergi ( Monopoli Energi) Untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasar, 4(2), 136–144.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As an Author of the journal, you have the rights to a variety of uses of your article, including use by the institute or company you work for. These Author Rights may be exercised without the need for specific permission.
Authors and readers may copy and redistribute material in any medium or format, as well as remix, modify, and construct material for any purpose, even commercially, but they must give due credit (quote article or content), provide links to the license, and state if changes have been made. If you remix, modify or build material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
Authors who submit manuscripts do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article must be submitted to Decimal: The Journal of Mathematics as the publisher of the journal.