The Role of Self-Regulated Learning and Gender in Determining Student Academic Achievement: A Comparative Analysis

Vira Sandayanti, Supriyati Supriyati

Abstract


Abstract

Academic achievement is the level of success in studying the learning material. It can be seen from the GPA, which is a number that describes the success of studies cumulatively (Saputro, 2022). Academic achievement factors (Arofah et al., 2020) include internal factors (physiology and psychology) and external factors (social and non-social environment). The study aimed to determine the differences in student academic achievement in terms of Self-Regulated Learning (SRL) and gender. The research sample was 160 students of the Faculty of General Medicine class of 2022 at Malahayati University, determined by random sampling technique. The data was collected using the MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) scale, 2021/2022 academic year GPA, and students’ gender. The correlation test results were 0.562 (p = 0.000), where the p-value was lower than 0.05. Therefore, the proposed research hypothesis proved differences in academic achievement in terms of SRL and gender in the Faculty of General Medicine students at Malahayati University. The SRL contributed to academic achievement by 32%.


Keywords


Self-Regulated Learning (SRL), Academic achievement, Gender

Full Text:

PDF

References


Akbar, I. S. M. (2020). Hubungan Antara Motivasi Diri Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Studi Pada Prodi Pai Mahasiswa Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jakarta. 21(1), 1–9.

Amintarti, S., Ajizah, A., & Utami, N. H. (2018). Hubungan Antara Jenis Kelamin Dengan Hasil Belajar Dan Sikap Ilmiah Mahasiswa Pada Mata Kuliah Botani Tumbuhan Rendah Di Prodi Pendidikan Biologi Fkip Universitas Lambung Mangkurat. Wahana-Bio: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 10(1), 1.

Anwar, A. I., & Prabandari, Y. S. (2013). Motivasi Dan Strategi Belajar Mahasiswa Pada Collaborative Learning Dan Problem Based Learning Di Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Hasanuddin. Doctoral Dissertation, Universitas Gadjah Mada.

Arofah, I., Ningsi, B. A., & Masyhudi, L. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Akademik Mahasiswa. 20(8), 9–12.

Dinata, P. A. C., Rahzianta, & Zainuddin, M. (2016). Self Regulated Learning sebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik dalam Menjawab Tantangan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan Sains, 1(1), 139–146.

Efendi, D. H., Sandayanti, V., & Hutasuhut, A. F. (2020). Hubungan Efikasi Diri Dengan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati. ANFUSINA: Journal of Psychology, 3(1), 21–32.

Fanggidae, J. J. R., Ekowati, C. K., Nenohai, J. M. H., & Udil, P. A. (2021). Klasifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi akademik mahasiswa pendidikan matematika FKIP UNDANA dengan metode CHAID. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 23–33.

Fasikhah, S. S., & Fatimah, S. (2013). Self-Regulated Learning (SRL) Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan.

Fatimah, S. (2019). Self-Regulated Learning and Prestasi Akademik Siswa Program Akselerasi Berdasarkan Jenis Kelamin. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 4(2), 68–73.

Khairrunnisa, N. (2021). Pengaruh self regulated learning terhadap prestasi akademik mahasiswa bimbingan dan konseling islam IAIN Palopo.

Kusnandi. (2017). Konsep Dasar dan Strategi Penjaminan Mutu Pendidikan: Sebagai Review Kebijakan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 1(2), 107–118.

Nahdi, D. S. (2017). Self Regulated Learning sebagai Karakter dalam Pembelajaran Matematika. The Original Research of Mathematics, 2(1), 20.

Rahmawati, E., & Alaydrus, F. M. (2021). Pengaruh Self -Regulated Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Al–Hikmah, 9(1), 122–129.

Rossydi, A., Wahyu, A. E., & Atbar, M. (2018). Korelasi antara Motivasi, Strategi Belajar, dan Prestasi Akademik Taruna ATKP Makassar: Tinjauan Belajar Level 4 Standard ICAO. Airman: Jurnal Teknik Dan Keselamatan Transportasi, 1(2), 11–16.

Saputra, W. N. E., Alhadi, S., Supriyanto, A., Wiretna, C. D., & Baqiyatussolihat, B. (2018). Perbedaan Self-regulated Learning Siswa Sekolah Menengah Kejuruan berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(3), 131–138.

Saputro, A. A. (2022). Pengaruh Prestasi Belajar Dilihat Gaya Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Jasmani. 6(1), 1–23.

Saputro, M. N. A., & Hadi, B. (2022). Pengembangan System Penjaminan Mutu Pendidik Untuk Menciptakan Seorang Pendidik Yang Professional. 2(11), 3745–3764.

Yulianti, P., Sano, A., & Ifdil. (2016). Self Regulated Learning Siswa Dilihat dari Hasil Belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia.

Zahroh, F. (2016). Pengaruh Gender Terhadap Motivasi Memilih Sekolah Dan Prestasi Belajar. Journal of Accounting and Business Education, 1(2).

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70.

Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student Differences in Self-Regulated Learning: Relating Grade, Sex, and Giftedness to Self-Efficacy and Strategy Use. Early Childhood Education Journal, 36(1), 403–406.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajp.v6i1.16579

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 ANFUSINA: Journal of Psychology