Media Pembelajaran Matematika Bilingual Berbasis Sparkol Videoscribe

Dwi Fadila Rahmatika, Nining Ratnasari

Abstract


This research and development aims to determine the feasibility, attractiveness of student responses, and the effectiveness of the development of videoscribe sparkol-based bilingual learning media. The type of research in this development is (Research and Development). The development model used is the ADDIE model with five research steps; Analysis (Analyze), planning (Design), development (Development), Implementation (Implementation), and Evaluation (Evaluation). Data collection techniques using questionnaire sheets and tests. The instrument used was in the form of a questionnaire to determine the feasibility and attractiveness of students' responses, as well as tests to determine the effectiveness of the products developed. Data analysis techniques used are quantitative descriptive and qualitative descriptive. Obtained the results of the average feasibility test for learning media by media experts, material experts, and linguists with a "very good (SB)". The results of the average attractiveness test on the response of students with the criteria "very good (SB)". It can be concluded that the product development of the generated videocribe sparkol bilingual learning media is feasible, interesting, and effective by providing good results in its implementation.


Keywords


Media Pembelajaran, Bilingual, Sparkol Videoscribe, Logika Matematika

Full Text:

PDF

References


Anjana, Nitro. 2013. “Pengembangan Media Presentasi Teknik Digital sebagai Penunjang Mata Diktat Teknik Mikroposesor untuk SMK N 7 Surabaya.” Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, no. 3.

Ashfahany, Fahmi Arif, Sapto Adi, dan Eko Hariyanto. 2017. “Bahan Ajar Mata Pelajaran Pendidikan Bentuk Multimedia Interaktif Untuk Siswa Kelas VII.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 2 (2): 261–267.

Dwi Pratiwi, Erlia. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Pokok Bahasan Kinematika Gerak di Perguruan Tinggi.” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 6.

Made tegeh, i, i nyoman jampel, dan i pudjawan. 2014. model penelitian pengembangan. yogyakarta: Graha Ilmu.

Masykur, Rubhan, Nofrizal Nofrizal, dan Muhamad Syazali. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Macromedia Flash.” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika 8 (2): 177–86.

Metode Penelitian Pendidikan. n.d. Bandung: ALFABETA.

Octavianingrum, Dilla. 2016. “Pengembangan Media Audio Visual Sparkol dalam Pembelajaran Mengelola Rapat Pertemuan Di LLP IPMI Kusuma bangsa Surakarta.” Junal Perpustakaan UNS, 33.

Putra, Fredi Ganda. 2017. “Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands On Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik.” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika 8 (1): 73–80.

Rudhito, M. Andy, dan Susento. 2012. “Tingkat-Tingkat Berpikir Mahasiswa dalam Menerjemahkan Pernyataan Matematis Berkuantor Universal dari Bentuk Kalimat Biasa Menjadi Bentuk Kalimat Formal” 5 (1): 13–24.

Safitri, Sani. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Program Videoscribe Sparkol pada Mata Pelajaran Sejarah kelas XI di Sekolah Menengah Atas.” Criksetra : Jurnal Pendidikan Sejarah dan Ilmu Sejarah 6 (1).

Sardiman Arief, S. 2011. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Setiwan, Denny. 2008. Komputer dan Media Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Setyosari, Pujiani. 2013. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sunarni, Sri. 2016. “Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Berbasis Sparkol Pada Pokok Bahasan Perumusan Dasar Negara Pada Mata Pelajaran PKN.” Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS 10 (3): 363–372.

Triastari, Astrid. 2011. Strategi Mengajar Bilingual. Surabaya: Cerdas Pustaka.

Triastuti, Desty, Sa’dun Akbar, dan Edy Bambang Irawan. 2017. “Pengembangan Media Papan Permainan Panjat Pinang.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 2 (10): 1344–1350.

Wahyudi, Arif. 2012. “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika.” Kalam Cendekia PGSD Kebumen 1 (2).

Yusup, Muhamad, Qurotul Aini, dan Komala Dwi Pertiwi. 2016. “Media Audio Visual Menggunakan Videoscribe Sebagai Penyajian Informasi Pembelajaran Pada Kelas Sistem Operasi.” Technomedia Journal 1 (1): 126–139.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i3.3061

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.