Penggunaan Prezi untuk Media Pembelajaran Matematika Materi Fungsi

https://doi.org/10.24042/djm.v2i1.3312

Rohiman Rohiman, Bambang Sri Anggoro

Abstract


This study aims to develop prezi-based mathematics learning media to increase interest in learning in the function material. The media developed is a mathematics learning media using Prezi software. This type of research is research and development (Research and Development) using an adapted research and development model which includes stages: (1) Analysis; (2) Design; (3) Development; (4) Trial (Implementation). The subjects of this research trial were 33 eighth grade students with function material. In this development research with the main objectives as product development and testing the effectiveness of the product in achieving the objectives in the study. Data collection instruments used were media validation questionnaire, material validation questionnaire, and student response questionnaire. The main result of this research is mathematics learning media using Prezi software. The quality of mathematics learning media using Prezi software is very good based on the results of media expert validation with a score of 93% and based on material experts is good with a score of 77.5%, and the response of students to learning media is very good with a score of 83.9% using a scale Likert.


Keywords


Development, Learning Media, Prezi Application, Interest in Learning, Function

Full Text:

PDF

References


Ali, M. (2009). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Kuliah Medan Elektromagnetik. Jurnal Edukasi@Elektro, 5(1), 11–18.

Amir, M. F., & Wardana, M. D. K. (2017). Pengembangan Domino Pecahan Berbasis Open Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SD. Aksioma, 6(2), 178–188.

Andreanto, E., & Suprianto, B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Trainer Microcontroller Berbasis Arduino Uno dengan Menerapkan Aplikasi Sistem Radar dan RFID pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Kontrol di SMK Negeri 2 Bangkalan. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 7(2), 183–192.

Antika, Y., & Suprianto, B. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Aplikasi Rangkaian Op Amp Mata Pelajaran Rangkaian Elektronika di SMK Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(2), 493–497.

Argarini, D. F., & Sulistyorini, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi pada Matakuliah Analisis Vektor. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 209–222.

Asfuriyah, S., & Nuswowati, M. (2015). Pengembangan Majalah Sains Berbasis Contextual Learning pada Tema Pemanasan Global untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(1), 739–746.

Damayanti, D. S., Ngazizah, N., & Setyadi K, E. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( LKS ) dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing untuk Mengoptimalkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Listrik Dinamis SMA Negeri 3 Purworejo Kelas X Tahun Pelajaran 2012 / 2013. Radiasi, 3(1), 58–62.

Hartini, S., Misbah, Dewantara, D., Oktovian, R. A., & Aisyah, N. (2017). Developing Learning Media using Online Prezi into Materials about Optical Equipments. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 313–317. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i2.10102

Hidayati, A. N., & Santoso, A. B. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Presentasi Berbasis Program Aplikasi Prezi pada Standar Kompetensi Dasar Elektronika di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 659–665.

I, M. S., & Mahayukti, G. A. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 264–275.

Jannah, M., Sugianto, & Sarwi. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Nilai Karakter Melalui Inkuiri Terbimbing Materi Cahaya pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Journal of Innovative Science Education, 1(1), 1–7.

Karim, M., & Agung, Y. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Kelas XI di SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 7(2), 143–149.

Khoiri, N., Hindarto, N., & Sulhadi. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Life Skill untuk Meningkatkan Minat Kewirausahaan Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 84–88.

Megawati, C. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Bipa Tingkat Menengah Melalui E-Book Interaktif di Programincountry Universitas Negeri Malang Tahun 2014. NOSI, 2(1), 62–70.

Munir. (2012). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nisa’, C., & Agung, Y. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Menggunakan Multisim10 Simulations pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar di SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(2), 311–317.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47.

Restika, R. R., Ibrahim, M., & Kuswanti, N. (2016). Validitas Media Prezi the Zooming Presentation pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Manusia. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 213–219.

Retnawati, Y., Rasiman, & Handayani, D. E. (2018). Keefektifan Model Problem Solving dengan Media Prezi Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SD. Jurnal Sekolah (JS), 2(4), 365–372.

Rodhi, M. Y., & Wasis. (2014). Pengembangan Media Pembelajara Berbasis Prezi untuk meningkatkan keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Kalor. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 3(2), 137–142.

Rusyfian, Z. (2016). Prezi Solusi Presentasi Masa Kini untuk Pelajar, Mahasiswa, dan Pebisnis (Cet ke-1). Bandung: Informatika Bandung.

Safitri, M., Hartono, Y., & Somakim. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Segitiga Menggunakan Macromedia Flash untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan, 14(2), 62–72.

Safitri, M. R., Budiharti, R., & Ekawati, E. Y. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Terpadu Interaktif dalam Bentuk Moodle untuk Siswa SMP pada Tema Hujan Asam. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 1–5.

Setiawan, K., & Joko. (2016). Pengembangan dan Penelitian Media Pembelajaran Interaktif Dilengkapi Software Prezi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik Kelas XI TIPTL SMK Negeri 1 Nganjuk. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 45–52.

Setyono, Y. A., Sukarmini, & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya Ditinjau dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 118–126.

Somayasa, W., Natajaya, N., & Candiasa, M. (2013). Pengembangan Modul Matematika Realistik Disertai Asesmen Otentik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X di SMK Negeri 3 Singaraja. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 1–12.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sujarwo, A., & Kholis, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Prezi pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di SMK Negeri 3 Buduran. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(3), 897–901.

Suprapti, E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Tipe STAD dengan Media Powerpoint Ispring pada Materi Jajargenjang, Layang-Layang, dan Trapesium di Kelas VII SMP. Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 1(1), 57–68.

Surani, & Ampera, D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Prezi pada Mata Pelajaran Membuat Pola di SMK Awal Karya Pembangunan Galang. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 19(1), 13–18.

Sutopo, A. H. (2012). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Utari, Y. P., Kurniawan, E. S., & Fatmaryanti, S. D. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Online Prezi dalam Pokok Bahasan Alat Optik pada Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 3 Purworejo Tahun Pelajaran 2013/2014. Radiasi, 5(2), 45–49.

Wahyudi, B. S., Hariyadi, S., & Hariani, S. A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model Problem Based Learning pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri Grujugan Bondowoso. Pancaran, 3(3), 83–92.

Wahyudin, Sutikno, & Isa, A. (2010). Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 6, 6(1), 58–62.

Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berkarakter Menggunakan Pendekatan Humanistik Berbantu Alat Peraga Murah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 76–82.

Yulianti, Buchori, A., & Murtianto, Y. H. (2017). Pengembangan Media Presentasi Visual dengan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika di SMP. Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(2), 231–242.




DOI: https://doi.org/10.24042/djm.v2i1.3312

Article Metrics

Abstract views : 559 | PDF downloads : 407

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.