Integrasi Ayat-Ayat Bilangan dalam Al-Qur’an dengan Nilai-Nilai Islam

nihayati nihayati, Ari Suningsih, Hafidz Mufti Abdullah

Abstract


This research aims to find out the verses of Al-Qur 'an pertaining to numbers. The verses are analyzed and then integrated with Islamic values nilia value aqidah, Shari'ah values and moral values. Implementation of the results of this study are as a reference for educators to implement the integrated math learning with Islam to strive for character education to students. Based on the analysis conducted by researchers from the five verses of the Qur'an, it can be concluded that the integration of mathematics with Islamic values obtained in surah As-Sajdah verse 5 number 1, Surah Al-Maidah verse 73 number 3, surah Al-Baqarah paragraph 261 numbers 7 and 100, surah Al-Anfal verse 65 the number 20,100,200, and 1000, and surah Al-An'am verse 160 the number 10. the number of integration Fifth integrated with the values of Islam, namely, the value of faith, values syari'ah , and moral values.


Keywords


Integrasi, Ayat-ayat tantang Bilangan, Nilai Aqidah, Nilai Syari’ah, Nilai Akhlaq

References


Kurniati, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Kontekstual Terintegrasi Ilmu Keislaman. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 43–58.

Langgulung, H. (1995). Pendidikan Islam dan Peralihan Paradigma. Selangor: Hizbi.

Mukhibat. (2014). Reinventing nilai-nilai Islam, Budaya dan Pancasila dalam Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 247–265.

Muspiroh, N. (2016). Integrasi Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA ( Perspektif Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Islam, 28(3), 484–498.

Nihayati. (2017). Integrasi nilai-nilai islam dengan materi himpunan (kajian terhadap ayat-ayat al- qur’an). Jurnal Edumath, 3(1), 65–77.

Pransiska, T. (2016). Konsepsi Fitrah Manusia Dalam Perspektif Islam Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 17(1), 1–17.

Qodir, Z. (2014). Deradikalisasi Islam dalam Perspektif Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 85–107.

Rahnama, A., Arani, Z. A. A., & Arani, M. K. (2015). The Concept Of The Hijab In Islamic Texts and its Training Effects. Afaqi Din, 6(22), 37–54.

Sada, H. J. (2015). Konsep Pembentukan Kepribadian Anak Dalam Perspektif Al-Qur’an (Surat Luqman Ayat 12-19). Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 253–272.

Sada, H. J. (2016). Manusia Dalam Perspsektif Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 129–142.

Sukring. (2016). Pendidik dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta didik ( Analisis Perspektif Pendidikan Islam). Tadris, 1(1), 57–68.

Yusnita, I., Masykur, R., & Suherman. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Al-Jabar, 7(1), 29–38.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.