Kebutuhan Dasar Manusia dalam Perspektif Pendidikan Islam

heru juabdin sada

Abstract


Needs are something that is needed by humans to reach the level of well-being, so that if human needs are not met properly, then their human beings will not feel prosperous. It can be said that needs are something that must be there, because without that our lives become less prosperous or at least less prosperous. There are five basic human needs as stated by Abraham Maslow, the need for self-actualization, self-esteem needs, the need for love and the need for affection, the need for security and the need for comfort and need. In Islam, looking at the most basic human needs is an absolute obligation that must be lived and fulfilled among them needs: Dharuriyat Needs (i) the need to maintain religion: hold fast to religion, learn it, then preach it, stay away and warn of shirk and riya '; Combating apostates; Reminiscent of bid'ah actions and against ahlul bid'ah. (ii). self-care needs: in an emergency (forced), can eat any food for survival, even though only something that is available at the origin is available; Fulfill basic basic needs, such as food, drinks and clothing; (iii) moral requirements. (iv) guarding offspring; Prompts for marriage; witness in marriage; must maintain and provide for the child, the obligation to ensure children's education; Forbid marriage with adulterers; Forbid thalaq unless forced and forbid ikhtilâth. (v) safeguarding property: Islam requires Muslims to do charity and endeavor; Maintain property in their power; Islamic religion advocates for bershadaqah, justifying buying and selling and debts; Islamic religion forbids all forms of tyranny against other Muslim rights and property and must replace them; Obligation to safeguard property and not waste it.


Keywords


Pendidikan Islam, dan Kebutuhan dasar manusia

Full Text:

PDF

References


Aslan. (2017). Pendidikan Remaja Dalam Keluarga di Desa Merabuan, Kalimantan Barat ( Perspektif pendidikan Islam). Al-Banjari, 16(1), 122–135.

Faturrahman, M. (2016). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi, 4(1), 1–25.

Hidayati. (2016). Pendidikan Anti Korupsi Tinjauan Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 100–128.

Lusianti, M. (2013). Penerapan Metode Diskusi Syndicate Group Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Pada Pokok Bahasan Mendeskripsikan Hubungan Antara Kelangkaan Sumber Daya Dengan Kebutuhan Manusia yang Tidak Terbatas. Economic Education Analysis Journal, 2(3), 82–87.

Massie, R. G., & Kandou, G. D. (2013). Kebutuhan Dasar Kesehatan Masyarakat di Pulau Kecil : Studi Kasus di Pulau Gangga Kecamatan Likupang Barat Kabupaten Minahasa Utara Provinsi Sulawesi Utara. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 16(2), 1–10.

Muchtar. (2017). Kebutuhan Dasar Penduduk Daerah Perbatasan: Relevansinya Program Pemberdayaan ( Kajian di Kabupaten Keerom Provinsi Papua berbatasan dengan PNG). Sosio Konsepsia, 11(2), 59–65.

Muryanto, H. (2016). Relevansi Penyajian Bidang Studi Ketrampilan Ketukangan Jenjang Pendidikan Dasar dengan Kebutuhan Masyarakat Industri Kecil Perdesaan. Teknologi Dan Kejujuran, 1(1), 1–10.

Muspiroh, N. (2016). Integrasi Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA ( Perspektif Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Islam, 28(3), 484–498.

Najahah. (2016). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Lentera Pendidikan LPPM UM Metro, 14(2), 135–147.

Qodir, Z. (2014). Deradikalisasi Islam dalam Perspektif Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 85–107.

Rama, H. B. (2017). Akselerasi Pendidikan Tinggi dalam Menjawab Kebutuhan Pendidikan Dasar dan Menengah. Lentera Pendidikan, 14(1), 17–34.

Ridlwan, N. A. (2013). Konsep Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. Komunika, 7(1), 1–11.

Rifai, M. (2016). Peranan Orang Tua Sebagai Wali, Pembimbing, dan Pendidik Pada Perkembangan Anak Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Premiere Educandum, 1(1), 1–10.

Siska, Y. (2015). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Sejarah Lokal Lampung Untuk Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 199–211.

Sukring. (2016). Pendidik dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta didik ( Analisis Perspektif Pendidikan Islam). Tadris, 1(1), 57–68.

Sukwadi, R. (2013). Pengembangan Model Integrasi Delphi-AHP-Markov Dalam Perencanaan Kebutuhan Sumber Daya Manusia. Spektrum Industri, 11(2), 229–242.

Supriyanto, I. (2012). Kebutuhan Dasar Perumahan Sehat yang Layak dan Teratur. Media of Health Research and Development, 7(1), 1–10.

Taimiyyah, M.-S. ‘Inda I., & Ash-Shadr, M. (1993). Pandangan Bagir ash-Shadr terhadap Pelbagai Aliran Filsafat Dunia (terjemah). Bandung: Al-Mizan.

Tekeng, S. N. Y., & Alsa, A. (2016). Peranan Kepuasan Kebutuhan Dasar Psikologis dan Orientasi Tujuan Mastery Approach terhadap Belajar Berdasar Regulasi Diri. Jurnal Psikologi, 43(2), 85–106.

Zainuddin, M. R. (2015). Peran Pondok Pesantren Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi, 3(1), 751–764.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2126

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Creative Commons License
Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseCopyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved.