PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN IPA (SAINS) DAN IPS DI MADRASAH IBTIDAIYAH (BERBASIS INTEGRASI INTERKONEKSI)

MUHAMMAD NGALI ZAINAL MAKMUN

Abstract


Learning materials for Science (IPA) in elementary school possibly touch and can be integrated with Islamic values so that it can increase the value of faith or belief on Islam especially for the learners. However,  it has not been implemented yet in teaching learning process of Science in elementary level. In relation to the institutions which inherently possessed stong religious characteristics, the integration of science learning materials with Islamic values is very crucial. Beside the goal of cognitive aspect, the learning can keep the faith values of learners as well as to increase knowledge which leads to the development of learners' affective aspect early in cope with the natural environment. While the learning material for IPS (Social Sciences) is a subject that comes from the social life of the community who were selected by using social science concepts used for the sake of learning.

Keywords


Learning development; integration-interconnection

References


Abdullah, M. Amin. 2006. Islamic Studies di Perguruan Tinggi Pendekatan Integratif-Interkonektif . Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Butt, Nasim. 1996. Sains dan Islam trj. Masdar Hilmy. Pustaka Hidayah. Bandung.

Dagun, Save S. 2006. Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. LKPN. Jakarta.

Darajat, Zakiah. 1992. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta. Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1997. Alam Sekitar Kita Ilmu Pengetahuan ALam Sekolah Dasar Kelas 4. Balai Pustaka. Jakarta.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang Rebuplik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Djahiri, Kosasih dan A. Aziz Wahab. 1996. Dasar Pendidikan Moral. Departemen P dan K Dirjen Pendidikan Tinggi. Jakarta.

Fattah, Nanang. 2000. Landasan Manajemen Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.

Kartanegara, Mulyadhi. 2005. Integrasi Ilmu Sebuah Rekonstruksi Holistik. PT Mizan Pustaka. Bandung.

Kartawisastra, Una. 1980. Strategi Klarifikasi Nilai. Depdikbud. Jakarta.

Lubis, Mawardi. 2009. Evaluasi Pendidikan Nilai. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Mahzar, Armahedi. 2005. Intergrasi Ilmu dan Agama Intepretasi dan Aksi. PT Mizan Pustaka. Bandung.

Mahzar, Armehedi. 2004. Merumuskan Paradikma Sains dan Teknologi Islam Revolusi Integralisme Islam.. Mizan Media Utama. Bandung.

Mubarok, Zaim. 2007. Membumikan Pendidikan Nilai. Alfabeta. Bandung.

Muhajir, Noeng. 2000. Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial Teori Pendidikan Pelaku Sosial Kreatif . Rake Sarasin. Yogyakarta.

Mukminan dkk. 2002. Dasar-Dasar Pendidikan IPS. FISE UNY. Yogyakarta.

Mulyana, Rohmad. 2004. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Al-Fabeta. Bandung.

Sastrapradja, M. 1981. Kamus Istilah dan Umum. Usaha Nasional. Surabaya.

Sulistiorini, Sri. 2007. Model Pembelajaran IPA Sekolah Dasar dan Penerapannya dalam KTSP. Tiara Wacana. Yogyakarta.

Sumaatmadja, Nursyid. 1997. Konsep Dasar IPS. Universitas Terbuka. Jakarta.

Supriya. 2007. Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.

Syah, Muhibbin. 1997. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. PT Remajarosdakarya. Bandung.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. PT Bumi Aksara. Jakarta.

Ungguh Muliawan, Jasa. 2005. Pendiddikan Islam Integratif. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Yusuf, Mundzirin dan H. Sanuri. 1998. Al-Islam dan IPTEK I. PT Raja Grafindo Persada dan Tim Perumus Fakultas UMJ Jakarta. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v1i1.1307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar



________________________________________________________________________________________________________

Creative Commons License
Terampil is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported Licensep-ISSN 2355-1925e-ISSN 2580-8915

_____________________________________________________________________________________________

 

       

 Indonesia One Search