The Use of E-Learning in Discovery Learning: Its Influence on Students' Mathematical Disposition and Mathematical Concept Understanding

Sudarman Sudarman, Wahyu Rohman, Bambang Sri Anggoro, Iip Sugiharta, Suherman Suherman

Abstract


E-learning, assisted by Google Classroom, can be used to provide material and discussions. This research aimed to analyze the effect of e-learning on mathematical disposition and mathematical concept understanding using discovery learning. This research was experimental research with a non-equivalent control group design. The population of this research was the eleventh-grade science students (168 students). The sampling technique employed was random cluster sampling. Data collection techniques used were interviews, tests, and questionnaires. The test results showed that students in the experimental class obtained an average score of 71.7, while the control class obtained a score of 62.9. The results of the mathematical disposition questionnaire showed that experimental class students were more active and confident in solving problems. Thus, e-learning using discovery learning can improve mathematical disposition and mathematical concept understanding. It is suggested to the teacher to develop this learning for other materials.

Keywords


discovery learning, e-learning, mathematical disposition, understanding mathematical concepts

Full Text:

PDF

References


D. Daniati, B. Ismanto, and D. I. Luhsasi, “Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E–Learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19,” J. Kependidikan J. Has. Penelit. dan Kaji. Kepustakaan di Bid. Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, vol. 6, no. 3, pp. 601-608, 2020.

A. N. Yuhana and F. A. Aminy, “Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa,” J. Penelit. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 79-96, 2019.

A. H. Elyas, “Penggunaan model pembelajaran e-learning dalam meningkatkan kualitas pembelajaran,” J. War., vol. 56, no. 4, pp. 1–11, 2018.

L. A. Sumirat, “Efektifitas Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Talk-Write (TTW) Terhadap Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Matematis Siswa,” J. Pendidik. dan Kegur., vol. 1, no. 2, pp. 21-29, 2014.

F. Salmaniah, E. Yusmin, and A. Nursangaji, “Disposisi matematis siswa ditinjau dari kemampuan problem solving,” Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 6, pp. 1–12, 2016.

M. Syaban, “Menumbuhkembangkan Daya dan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Investigasi,” J. Pendidik., vol. 3, no. 2, pp. 129–136, 2009.

D. T. Choridah, “Peran Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Berpikir Kreatif Serta Disposisi Matematis Siswa Sma,” Infin. J., vol. 2, no. 2, pp. 194-202, 2013.

S. Lestari, E. Rukmigarsari and S. El Walida, “Pengaruh Disposisi Matematis dan Self Concept Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik pada Materi Aritmatika Sosial,” in Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, vol. 16, no. 19, pp. 28–35, 2021.

K. Nila, “Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika,” Semnas Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 2, no. 3, pp. 229–235, 2008.

B. Mulyono and H. Hapizah, “Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika,” Kalamatika J. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 2, pp. 103–122, 2018.

N. W. Anggareni, N. P. Ristiati, and N. L. P. M. Widiyanti, “Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP,” e-Journal Progr. Pascasarj. Univ. Pendidik. Ganesha, vol. 3, no. 1, pp. 1–11, 2013.

A. Karim, “Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar,” Semin. Nas. Mat. dan Terap., vol. 1, no. 1, pp. 29-38, 2011.

M. Syaban, “Menumbuhkembangkan Daya dan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Model Pembelajaran Investigasi,” Educ. J. Pendidik. dan Budaya, vol. 6, no. 1, pp. 85–94, 2008.

A. Febriyani, A. R. Hakim, and N. Nadun, “Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika,” Plusminus J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 87–100, 2022.

L. Qodariyah and H. Hendriana, “Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Matematik Siswa Smp Melalui Discovery Learning,” Edusentris, vol. 2, no. 3, pp. 241-252, 2015.

D. W. Zimmerman and B. D. Zumbo, “Parametric Alternatives to the Student T Test under Violation of Normality and Homogeneity of Variance,” Percept. Mot. Skills, vol. 74, no. 3, pp. 835–844, 1992.

S. Nasatal, U. Chamidah, A. D. Herlambang, and F. Amalia, “Implementasi Platform Google Classroom sebagai Suplemen Pembelajaran Model Hybrid System pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar di SMK Negeri 4 Malang,” vol. 5, no. 9, pp. 3721–3729, 2021.

S. Sudarman, S. Sartika, I. Sugiharta, and F. Farida, “Pengaruh E-Learning Berbantuan Google Classroom Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 3, pp. 2133–2140, 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ijsme.v5i3.14207

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License