Ethnomathematical Exploration of Traditional Agricultural Tools in Hutamanik Village, Sumbul Regency

Devi Syafitri Padang, Mara Samin Lubis

Abstract


This study explores using traditional farming tools in an ethnomathematics context in Hutamanik Village, Sumbul District. The research method used is qualitative, with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The collected data were analyzed with an ethnomathematics approach. Ethnomathematics in traditional agricultural tools can help people maintain local wisdom and strengthen cultural identity. The results showed that conventional farming tools, such as a water drum, coffee mill, sharpener, saw, hoe, and sickle, were used. Cultural, economic, and geographic factors influence the use of these tools. These tools contain mathematical concepts like measurement, comparison, and geometry. An ethnomathematics approach can be applied in learning mathematics to motivate students to learn mathematics because they can see that mathematics is related to everyday life. For this reason, it is suggested that future researchers explore ethnomathematics in different contexts.

Keywords


ethnomathematics, exploration, traditional agricultural tools

Full Text:

PDF

References


S. Mardiah, R. Widyastuti, and A. Rinaldi, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Inkuiri,” Desimal J. Mat., vol. 1, no. 2, pp. 119-126, 2018.

S. I. Lubis, A. Mujib, and H. Siregar, “Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Gordang Sambilan,” Edumatika J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 2, pp. 1-10, 2018.

B. A. Firdaus, S. A. Widodo, I. Taufiq, and M. Irfan, “Studi Etnomatematika: Aktivitas Petani Padi Dusun Panggang,” J. Deriv. J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, pp. 85–92, 2020.

S. J. Juhria, H. Hobri, and E. Oktavianingtyas, “Etnomatematika pada Aktivitas Masyarakat Petani Madura di Kranjingan Sumbersari Jember sebagai Bahan Ajar Lembar Proyek Siswa,” Kadikma J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 6, no. 3, pp. 99–111, 2015.

Ajmain, Herna, and S. I. Masrura, “Implementasi Pendekatan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika,” SIGMA (Suara Intelekt. Gaya Mat., vol. 12, no. April, pp. 45–54, 2020.

S. Yanti, R. Johar, and S. Suryawati, “Kajian Etnomatematika dalam Kegiatan Petani Sawah di Kecamatan Montasik Kabupaten Aceh Besar,” J. Ilm. Mhs. …, vol. 7, no. 2, pp. 152–161, 2022.

L. Aulia and L. Rista, “Identifikasi Konsep Matematika Melalui Aktivitas Etnomatematika Petani Sawah,” J. Pendidik. Mat. (JUDIKA Educ., vol. 2, no. 2, pp. 110–117, 2019.

L. Choeriyah, T. Nusantara, A. Qohar, and Subanji, “Studi Etnomatematika pada Makanan Tradisional Cilacap,” AKSIOMA J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 11, no. 2, pp. 210–218, 2020.

A. T. Fitriyah and M. Syafi’i, “Etnomatematika Pada Bale Lumbung Sasak,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, pp. 1–12, 2022.

Z. Zulfah, A. Astuti, I. Juliana, N. Herlinda, and S. Febriani, “Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Pertanian Tradisional Kabupaten Kampar,” J. Educ. Res., vol. 4, no. 1, pp. 161–170, 2023.

S. Destrianti, “Etnomatematika dalam Seni Tari Kejei Sebagai Kebudayaan Rejang Lebong,” J. Equ. Teor. dan Penelit. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, p. 116-132, 2019.

J. W. Pratiwi and H. Pujiastuti, “Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Tradisional Kelereng,” J. Pendidik. Mat. Raflesia, vol. 5, no. 2, pp. 1–12, 2020.

F. Kautsar, A. M. Aqib, A. P. Sari, and A. Sholikhah, “Identifikasi Konsep Matematika melalui Eksplorasi Etnomatematika pada Aktivitas Petani Padi Kecamatan Ampelgading,” Semin. Nas. Pendidik. Mat., vol. 2, pp. 19–28, 2021.

A. Akbar, “Eksplorasi Konsep Etnomatematika pada Alat Pertanian Tradisional Suku Bugis di Kabupaten Pinrang,” no. 2020, pp. 121–128, 2021.

F. Fakhrun Nisa, D. Nurjamil, and D. Muhtadi, “Studi etnomatematika pada aktivitas urang sunda dalam menentukan pernikahan, pertanian dan mencari benda hilang,” J. Penelit. Pendidik. dan Pengajaran Mat., vol. 5, no. 2, pp. 63–74, 2019.

J. Firmansyah and E. Septiani, “Kajian Etnomatematika: Sistem Bilangan dan Konsep Perhitungan Hasil Pertanian Suku Baduy,” Pros. Disk. Panel Nas. Pendidik. Mat., vol. 0812, no. 80, pp. 327–332, 2019.

Y. Watratan, M. Ratuanik, and O. Srue, “Etnomatematika Pertanian Penghasilan Kacang Tanah Desa Lamdesar Timur Kecamatan Tanimbar Utara Kabupaten Kepulauan Tanimbar,” Leibniz J. Mat., vol. 1, pp. 21–35, 2021.

N. R. Mulyo, Sunardi, L. A. Monalisa, T. B. Setiawan, and R. P. Murtikusuma, “Etnomatematika Pada Aktivitas Petani Jeruk di Kecamatan Pesanggaran Banyuwangi Sebagai Bahan Ajar Siswa,” Kadikma, vol. 9, no. 2, pp. 175–184, 2018.

Sukarno, Febrian, and L. R. Tambunan, “Eksplorasi Etnomatematika Pada Aktivitas Pertanian Media Hidroponik Di Kota Tanjungpinang,” SOJ Student Online J., vol. 3, no. 1, pp. 888–895, 2022.

S. A. Harahap and F. Rakhmawati, “Etnomatematika dalam Proses Pembuatan Tempe,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 1291–1300, 2022.

U. Mahmudah and S. Arif, “Etnomatematika Sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Mengintegrasikan Nilai Kearifan Lokal dan Konsep Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” Cakrawala J. Manaj. Pendidik. Islam dan Stud. Sos., vol. 6, no. 2, pp. 173–183, 2022.

T. Suprayo, Nuryusri, and M. S. Noto, “Studi Etnomatematika Masyarakat Petani Kabupaten Cirebon,” SNMPM Semin. Nas. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 49–54, 2018.

B. Minarni, Y. Jamiah, and S. Sayu, “Eksplorasi Objek Matematika Dalam Tradisi Balale’Sebagai Upaya Pembuatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD),” J. Pendidik. dan Pembelajaran …, vol. 10, no. 9, pp. 1–12, 2021.

H. Adelia, Y. A. Karunia, and S. N. Lystia, “Etnomatematika pada Tahapan-Tahapan Kegiatan Penanaman dan Pemanfaatan Jamur Tiram serta Implementasinya dalam Pembelajaran Matematika,” Semin. Nas. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 1, pp. 199–208, 2020.

A. Fauzi and U. Lu’luilmaknun, “Etnomatematika Pada Permainan Dengklaq Sebagai Media Pembelajaran Matematika,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 3, pp. 408-419, 2019.

R. Rakhmawati, “Aktivitas Matematika Berbasis Budaya pada Masyarakat Lampung,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, pp. 221–230, 2016.

I. N. Aini, “ETNOMATEMATIKA : Matematika dalam Kehidupan Petani di Kabupaten Karawang,” Teorema, vol. 2, no. 2, pp. 101-106, 2018.

I. Aprillianti and E. Yudianto, “Etnomatematika Pada Aktivitas Petani Kakao Desa,” Saintifika, vol. 21, no. 1, pp. 1–8, 2019.

T. Anggraini and I. M. Rusmana, “Eksplorasi Etnomatematika Pada Jajanan Tradisional Khas Betawi,” Pros. Disk. Panel Nas. Pendidik. Mat., no. 2022, pp. 181–188, 2022.

U. Nur and A. Rahmawati, “Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar di Mimpundungrejo Tahun Pelajaran 2019 / 2020,” Jenius J. Educ. Policy Elem. Educ. Issues, vol. 1, no. 1, pp. 16–25, 2020.

T. Y. Setiawan, “Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Peserta Didik Di Era Merdeka Belajar Pada Sekolah,” J. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 70–75, 2022.

R. Rahayu and R. Ismawati, “Jurnal Pendidikan MIPA,” J. Pendidik. MIPA, vol. 12, no. September, pp. 682–689, 2022.

D. S. Utami and M. Nawawi, “Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis Dan Rasa Percaya Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas Viii Smpn 2 Sumbergempol,” J. Penelit. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 92–101, 2018.

D. Lusiana, N. H. Afriani, H. Ardy, and W. Widada, “Eksplorasi Etnomatematika Pada Masjid Jamik Kota Bengkulu,” J. Pendidik. Mat. Raflesia, vol. 04, no. 02, pp. 164–176, 2019.

N. Choirunnisa, … L. H.-D. P. N., and undefined 2021, “Pendampingan Orang Tua dan Kecerdasan Logika Matematika terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas VII SMP Al Ihsan Jakarta,” Proceeding.Unindra.Ac.Id, no. 12, pp. 293–302, 2021.

R. Y. Putra, D. N. Alviyan, T. A. Arigiyati, and K. S. Kuncoro, “Etnomatematika pada bangunan Umbul Binangun Taman Sari dalam aktivitas pembelajaran matematika,” Ethnomathematics J., vol. 2, no. 1, pp. 21–30, 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ijsme.v6i2.17003

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License