Ethnomathematics in Ulos Abit Godang of South Tapanuli, North Sumatra

Murniati Murniati, Siti Salamah Br Ginting

Abstract


This research explores ethnomathematics, particularly the relationship between geographical culture and the use of mathematics, focusing on Ulos Abit Godang from South Tapanuli, North Sumatra. As a cultural heritage object, Ulos Abit Godang provides a unique context for analyzing the correlation between mathematical principles and local culture. A qualitative descriptive methodology with ethnographic techniques was adopted to understand the interaction between mathematical concepts and cultural context. The findings reveal a connection between the ideas of set theory and geometric transformation in the Ulos Abit Godang culture. Thus, Ulos Abit Godang of South Tapanuli holds significant ethnomathematical elements, linking cultural heritage to mathematical concepts. These insights offer valuable educational contributions, enriching ethnomathematical methods in teaching mathematics to enhance student creativity and engagement. Future research is suggested to develop similar studies on other cultural artefacts in Indonesia and integrate them into the mathematics education curriculum to enrich student learning experiences.


Keywords


ethnomathematics, mathematical concepts, Ulos Godang typical of South Tapanuli

Full Text:

PDF

References


Y. K. Kartika and F. Rakhmawati, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Menggunakan Model Inquiry Learning,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. VI, no. 3, pp. 2515–2525, 2022.

K. Sawita and S. S. Br Ginting, “Identifikasi Etnomatematika: Motif dalam Kain Songket Tenun Melayu Langkat Sumatera Utara,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. VI, no. 2, pp. 2064–2074, 2022.

J. Jatmiko, “Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika,” JIPMat, vol. III, no. 1, pp. 17–20, 2018.

A. Irawan and G. Kencanawaty, “Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika,” J. Medives, vol. I, no. 2, pp. 74–81, 2017.

P. Yasinta, E. Meirista, and A. R. Taufik, “Studi Literatur: Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL),” ASIMTOT J. Kependidikan Mat. , vol. II, no. 2, pp. 129–138, 2020.

U. Lutvaidah, “Pengaruh metode dan pendekatan pembelajaran terhadap penguasaan konsep matematika,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. V, no. 3, 279-285, 2016.

E. Supriyadi, “Analisis Bibliometrik: Aspek Batik dalam Penelitian Etnomatematika,” in Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, vol. VII, no. 1, pp. 149–162, 2023.

T. F. Any and S. Mohamad, “Etnomatematika pada bale lumbung sasak,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. XI, no. 1, pp. 1–12, 2022.

S. F. S. Sirate, “Menggagas integrasi multikultur pembelajaran matematika: Suatu telaah etnomatematika,” Auladuna J. Pendidik. Dasar Islam, vol. II, no. 2, pp. 246–263, 2015.

A. R. Hasibuan and S. S. B. Ginting, “Ethnomathematics Exploration: Offering Dance Performance (Makan Sirih) Ethnic Malay Deli North Sumatra,” Daya Mat. J. Inov. Pendidik. Mat., vol. IX, no. 3, pp. 1-9, 2021.

A. Martyanti and S. Suhartini, “Etnomatematika: Menumbuhkan kemampuan berpikir kritis melalui budaya dan matematika,” IndoMath Indones. Math. Educ., vol. I, no. 1, pp. 35–41, 2018.

S. N. Icmi and P. Aan, “Eksplorasi Etnomatematika pada Cerita Rakyat,” Plusminus J. Pendidik. Mat., vol. II, no. 1, pp. 67–76, 2022.

E. Fajriyah, “Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi,” Prism. Pros. Semin. Nas. Mat., vol. I, no. 1, pp. 114–119, 2018.

S. Sugiyanti, “Peningkatan Hasil Belajar Membuat Skets Grafik Fungsi Aljabar Sederhana Pada Sistem Koordinat Kartesius Melalui,” Edunomika, vol. II, no. 1, pp. 175–186, 2018.

L. L. S. W. Giawa, “Pengemasan Pembelajaran Tari Moyo Dalam Audio Visual Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama Kelas Viii Di Sumatera Utara,” Gesture J. Seni Tari, vol. X, no. 1, pp. 38–52, 2021.

S. Harahap, Tapanuli Selatan Bumi Dalihan Natolu (Catatan Kritis Tentang Komunitas Agama Dan Budaya). Medan : UINSU, 2020.

A. K. Z. Harahap, “Kreatifitas Kerajinan Parompa Sadun Dapat Meningkatkan Pendapatan Ibu Rumah Tangga Di Wilayah Kabupaten Tapanuli Selatan,” J. LPPM, vol. VIII, no. 4, pp. 1–7, 2018.

H. Semuel, Y. Mangoting, and S. E. Hatane. Makna Kualitas dan Kinerja Tenun Tradisional Indonesia Kolaborasi Budaya Nasional dan Budaya Organisasi, Surabaya : PT Rajagrafindo Persada, 2022.

M. Takari, Ulos Dalam Budaya Masyarakat Islam Di Sumatera Utara: Ekspresi Artifak Dalam Budaya. Medan : USU, 2018.

M. M. Manurung, H. Windria, and S. Arifin, “Desain pembelajaran materi himpunan dengan pendekatan realistic mathematics education (RME) untuk kelas VII,” J. Deriv. J. Mat. Dan Pendidik. Mat., vol. V, no. 1, pp. 19–29, 2018.

M. Ambarawati, A. M. Panjaitan, and R. Pulungan, “Studi Etnomatematika: Bangun Datar Pada Motif Karya Seni Kriya Kain Ulos, Sumatera Utara,” in Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, vol. III, no. 1, pp. 38–47, 2022.

D. I. Gultom, R. Warni, R. Silalahi, Hizkia Ronaldus Kurniawan, and M. Isadora, “Etnomatematika Pada Ulos Tikar Pada Materi Himpunan,” J. Pendidik. Mat., vol. V, no. 1, pp. 1–23, 2022.

S. Astuti, “Eksplorasi Etnomatematika Kain Ulos Batak Toba Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika,” J. MathEducation Nusant., vol. II, no. 1, pp. 45–50, 2019.

J. D. G. Saragih, “Eksplorasi Etnomatematika Pada Kain Ulos Hela Suku Batak Toba Terhadap Konsep Bangun Datar,” Inov. Sekol. Dasar J. Kaji. Pengemb. Pendidik., vol. IX, no. 2, pp. 106–112, 2022.

J. T. Purba, N. F. Sari, D. S. Siagian, and ..., “Inspeksi Etnomatematika Kain Ulos Sadum Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika Geometri Bangun Datar,” J. Ekon. …, vol. III, no. 6, pp. 65–72, 2022.

L. L. Wati, A. Mutamainah, and L. Setianingsih, “Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gedog,” J. Ris. Pembelajaran Mat., vol. III, no. 1, pp. 27–34, 2021.

H. A. Hasibuan and R. U. Hasanah, “Etnomatematika: eksplorasi transformasi geometri ornamen interior balairung istana maimun sebagai sumber belajar matematika,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. VI, no. 2, pp. 1614–1622, 2022.

T. Soendari, “Metode Penelitian pendidikan Deskriptif oleh Tjutju Soendari,” Metod. Penelit. Deskriptif, vol. II, no. 2, pp. 15–23, 2012.

G. S. Gumilang, “Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling,” J. Fokus Konseling, vol. 2, no. 2, pp. 144-159, 2016.

M. Winarsih and H. L. Mampouw, “Profil Pemahaman Himpunan oleh Siswa Berdasarkan Perbedaan Kemampuan Matematika Ditinjau dari Teori APOS,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. VIII, no. 2, pp. 249–260, 2019.

M. A. Rudhito, Matematika Dalam Budaya: Kumpulan Kajian Etnomatematika. Yogyakarta : Garudhawaca, 2019.

F. Apriyono, Etnomatematika Wilayah Tapal Kuda (Eksplorasi Etnomatematika di Kabupaten Jember, Lumajang, dan Banyuwangi). Sleman : Komojoyo Press, 2021.

D. I. Gultom et al., “Ekplorasi Etnomatematika Ulos Tikar pada Materi Himpunan,” J. Pendidik. Mat. Judika Educ., vol. V, no. 1, pp. 24–30, 2022.

N. Sebastian, D. E. Herwindiati, and M. D. Lauro, “Pembuatan Website Bahan Belajar Transormasi Geometri,” J. Ilmu Komput. Dan Sist. Inf., vol. IX, no. 2, pp. 6–11, 2021.

S. Sudirman, R. Rosyadi, and W. D. Lestari, “Penggunaan etnomatematika pada karya seni batik Indramayu dalam pembelajaran geometri transformasi,” Pedagog. J. Pendidik. Mat., vol. II, no. 1, pp. 74-160, 2017.

A. Zulkifli and R. Ika, “Eksplorasi Rumah Adat Joglo Pada Materi Geometri di Sekolah Dasar,” Jpgsd, vol. VIII, no. 3, pp. 591–600, 2020.

H. Ulya and R. Rahayu, “Pembelajaran etnomatematika untuk menurunkan kecemasan matematika,” J. Mercumatika J. Penelit. Mat. Dan Pendidik. Mat., vol. II, no. 1, pp. 16–23, 2017.

K. L. Hada, F. I. Maulida, A. S. Dewi, C. K. Dewanti, and A. M. Surur, “Pengembangan Media Pembelajaran Blabak Trarerodi pada Materi Geometri Transformasi: Tahap Expert Review,” J. Pendidik. Mat., vol. IV, no. 2, pp. 155–178, 2021.

S. Andriani and I. Septiani, “Etnomatematika motif ceplokan batik yogyakarta dalam peningkatan pemahaman konsep matematika siswa,” Delta J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. VIII, no. 1, pp. 81–92, 2020.

T. F. Siregar, Abit Godang Etnik Angkola: Kajian Semiotik. Medan : USU, 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ijsme.v6i3.19334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License