Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik

Ardian Asyhari

Abstract


This research is a weak experiment research   which aims to describe the profile of students' literacy ability improvement through scientific study. The research design used is  one group pretest-posttest design  with the sample of the study amounted to 32 students of class VII in one of SMP Negeri in North Lampung regency in the academic year 2014/2015 selected by using  purposive sampling technique . The data collection technique was conducted by using science literacy test consisting of 22 items with four choices of answers. The data were analyzed by calculating the normalized average score (N-gain) score data to know the improvement of scientific literacy ability measured by using Microsoft Excel . The data were then analyzed statistically by testing the students' pretest  and  post - test  values   by performing normality test, homogeneity test, and paired sample t-test using  IBM SPSS Statistics 22 program. The average yield of N-gain obtained is 0.46 and is in the category of moderate increase. Hypothesis test result on t test is known significance level of 0,00; smaller than α = 0.05 (Sign <0.05) which means that Ho is rejected. The results of this test indicate that the ability of science literacy before and after students applied scientific study is not the same, or with other expression can be said that there is a significant difference between the ability of science literacy before and after the application of scientific learning. The results of this study indicate that scientific learning can improve the students' literacy skill profile on competency aspect and knowledge aspect on environmental pollution material.

Penelitian ini merupakan penelitian weak experiment yang bertujuan untuk mendeskripsikan profil peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran saintifik. Desain penelitian yang digunakan adalah one group pretest-posttest design dengan sampel penelitian berjumlah 32 orang siswa kelas VII di salah satu SMP Negeri di Kabupaten Lampung Utara pada tahun ajaran 2014/2015 yang dipilih dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes literasi sains yang terdiri dari 22 butir soal dengan empat pilihan jawaban. Data dianalisis dengan menghitung data skor rata-rata gain yang dinormalisasi (N-gain) untuk mengetahui peningkatan kemampuan literasi sains yang diukur dengan menggunakan Microsoft Excel. Data hasil penelitian kemudian dianalisis secara statistik dengan melakukan pengujian terhadap nilai pretest dan post-test siswa dengan melakukan uji normalitas, uji homogenitas, dan uji t berpasangan (paired sample t-test) dengan menggunakan program IBM SPSS Statistics 22. Hasil rata-rata N-gain yang diperoleh adalah 0,46 dan berada pada kategori peningkatan sedang. Hasil uji hipotesis pada uji t diketahui taraf signifikansinya sebesar 0,00; lebih kecil dari α = 0,05 (Sign. < 0,05) yang berarti bahwa Ho ditolak. Hasil uji ini menunjukkan bahwa kemampuan literasi sains siswa sebelum dan sesudah diterapkan pembelajaran saintifik tidak sama, atau dengan ungkapan lain dapat dikatakan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kemampuan literasi sains siswa sebelum dan sesudah diterapkannya pembelajaran saintifik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran saintifik dapat meningkatkan profil kemampuan literasi sains siswa pada aspek kompetensi dan aspek pengetahuan pada materi pencemaran lingkungan.


Keywords


literasi Sains; pembelajaran Saintifik; pencemaran lingkungan

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2014. Desain Sistem, Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Adiatama.

Bybee, R., & Mccrae, B. (2011). Scientific Literacy and Student Attitudes: Perspectives from PISA 2006 science. International Journal of Science Education, 331(1), 7–26. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.518644

Creswell, J.W. 2014. Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, ban Mixed (Terjemahan Edisi Ketiga). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fraenkel, et.al. 2011. How to Design and Evaluate Research in Education 8th Edition. San Fransisco: Mc Graw Hill.

Hake, R. 1999. Analyzing Change / Gain Score. Indiana: Indiana University.

Majid, A. 2014. Implementasi Kurikulum 2013: Kajian Teoritis dan Praktis. Bandung: Interes.

OECD. 2006. PISA 2012 Assessing Scientific, Reading, and Mathematical Literacy, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en.

OECD. 2012. PISA 2012 Results in Focus What 15-year-olds know and what they can do with what they knot. http://www.oecd.org/ pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf

OECD. 2013. PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en.

Sani, R.A. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Siregar, S. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana.

Suciati, et al. 2014. Identifikasi Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Ditinjau dari Aspek-aspek Literasi Sains. Prosiding Pendidikan Sains UNS, Volume 1, No.1.

Toharudin, U., Hendrawati, S., & Rustaman, A., 2011. Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v4i2.91

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal ilmiah pendidikan fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.