The Differences of Mathematics Learning Outcomes between Think Pair Share (TPS) and Number Heads Together (NHT)

Ari Purwa Kusuma, Maskuroh Maskuroh

Abstract


The low learning outcomes of mathematics are not appropriate thought of learning models in the classroom. Therefore, the NHT and TPS learning models can be applied to improve the learning of outcomes of the student. This study aims to determine the differences in learning outcomes using the NHT learning model with the TPS learning model. The sampling technique is used as a random sampling cluster with 2 groups of experiments for the first experimental group  (classroom view of TPS model) and the second experimental group (classes of NHT modeling). The instrument of this research uses the test of mathematics learning result. The hypothesis test is used  T-Test. The conclusion of research that are differences in the outcomes of the two learning models (NHT and TPS) on learning outcomes, based on the marginal mean of the TPS learning model is better learning outcomes than the NHT learning model.

 


Keywords


Learning outcomes; Number Heads Together; Think Pair Share.

Full Text:

PDF

References


Amiluddin, R., & Sugiman, S. (2016). Pengaruh problem posing dan PBL terhadap prestasi belajar, dan motivasi belajar mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 100–108.

Ardiawan, Y., Budiyono, B., & Subanti, S. (2013). Efektivitas Model Kooperatif Tipe NHT dengan PMR dan Model Kooperatif Tipe GI dengan PMR terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Kreativitas Siswa.

Astuti, R. P. S., Yuanita, P., & Anggraini, R. D. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (Pmr) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 1–13.

Chrissanti, M. I., & Widjajanti, D. B. (2017). Keefektifan pendekatan metakognitif ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan berpikir kritis, dan minat belajar matematika. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2). https://doi.org/10.21831/pg.v12i2.17712

Fristady, R., Noer, S. H., & Djalil, A. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 2(7).

Jannah, R., Saputro, A. N. C., & Yamtinah, S. (2013). Penerapan model pembelajaran Think Pair Share (TPS) disertai buku saku untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar kimia pada materi minyak bumi kelas X SMA Negeri Gondangrejo tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4), 19–23.

Kusuma, A. P. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division dan Team Assisted Individualization ditinjau dari Kemampuan Spasial Siswa. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 135–144.

Kusumaningrum, R., Budiyono, B., & Subanti, S. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS), Numbered Heads Together (NHT), Dan Think Pair Share (TPS) Pada Materi Lingkaran Ditinjau Dari Kreativitas Belajar Matematika Siswa SMP Negeri Di Kabupaten Sukoharjo.

Mujib, M. (2016). Komunikasi Matematis Siswa Tunarungu dalam Pembelajaran Matematika Didasarkan pada Teori Schoenfeld. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 85–90.

Ni’mah, A., & Dwijananti, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dengan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII MTs. Nahdlatul Muslimin Kudus. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(2).

Nugraha, D. A., & Masykuri, M. (2013). Efektivitas Metode Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) yang Dilengkapi Media Kartu Berpasangan (Index Card Match) terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Materi Ikatan Kimia Kelas X Semester Gasal SMA N 2 Karanganyar Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4), 174–181.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 203–210.

Surayya, L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh model pembelajaran think pair share terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1).

Winarni, D., Budiyono, B., & Sari, D. R. (2013). Eksperimentasi Model Pembelajaran Numbered Heads Together (Nht) Dan Think Pair Share (Tps) Dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Pada Pokok Bahasan Limit Fungsi Ditinjau Dari Kecemasan Belajar Matematika (Penelitian Dilaksanakan Di SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(5), 490-500.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v9i1.2246

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.