MANAJEMEN PENDIDIKAN BERBASIS BUDAYA LOKAL LAMPUNG (Analisis Eksploratif Mencari Basis Filosofis)

Nirva Diana

Abstract


Education  is a tool  to  raise  the  degree  and  quality  of  the  nation. Good management is needed to keep educational process continuing. Conventional management is going to silence the world of education in responding to the challenges of time and modernity. In the meantime, Lampung community still has a strongly local culture and it has great potential  to become a major principle  for the implementation  of an ideal  education.  Management  education  based  on  local  culture  is, by  itself,  a  manifestation  of  democratic  education  and  community based (community-based  education). By using methods of descriptive and  phenomenological  approach,  it  is  understood  that  the  culture of Lampung-based management   of education is a necessity for management reform in education, particularly among the Lampongs. In addition, it also has a normative as well as the philosophical foundation rooted in the values of local traditions, as well as the demands of an increasingly democratic era and in the country with a democratic system.


Keywords


Lampung; nilai budaya; kearifan loka; manajemen pendidikan.

References


Abdillah, Masykuri, Demokrasi di Persimpangan Makna: Respons Intelektual Muslim Indonesia terhadap Konsep Demokrasi (1966-1993), Yogyakarta: Tiara Wacana, 1999.

Azra, Azyumardi, “Masalah dan Kebijakan Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah” Makalah pada Konferensi Nasional Manajemen Pendidikan di Hotel Indonesia, Jakarta 8-10

Agustus 2002, kerjasama Universitas Negeri Jakarta dengan Himpunan Sarjana Administrasi Pendidikan Indonesia.

Azra, Azyumardi, “Pendidikan Kewargaan dan Demokrasi”, SKH Kompas, 14 Maret 2001.

Delors, Jacques, et.al., Learning: The Treasure Within: Report to UNESCO of the International Commissions on Education for the Twenty-fisrt Century, France: UNESCO Publishing,

Freire, Paulo, Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan dan Pembebasan, terj. Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudi- yartanto, cet. ke-2, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Hadikusuma, Hilman, dkk, Adat Istiadat Daerah Lampung, cet. ke-2, Lampung: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Kantor Wilayah Propinsi Lampung Bagian Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Kebudayaan Daerah,

/1986.

Hadikusuma, Hilman, Masyarakat dan Adat Budaya Lampung, Bandung: Mandar Maju, 1989.

Kamisa, Kamus Lengakap Bahasa Indonesia, Surabaya: Kartika, 1997. Kartono, Kartini, Tinjauan Politik Mengenai Sistem Pendidikan

Nasional: Beberapa Kritik dan Sugesti, Jakarta: Pradnya

Paramita, 1997.

Latief, Yukrim, dkk, Kajian Adat Budaya Lampung Sai Batin dalam Pengembangan Kepariwisataan di Kabupaten Tanggamus, Lampung: Fakta Press Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Intan, 2007.

Mahfudh, Dede, dan Dayat, “Pentingnya Manajmenen Dalam Pengelolaan Pendidikan”, Makalah, Bogor: Universitas Ibnu Khaldun, 2009.

Munib, Achmad, Pengantar Ilmu Pendidikan, Semarang: Unnes

Press, 2011.

Nurdin, A. Fauzie, “Integralisme Islam dan Nilai-nilai Filosofis Budaya Lokal pada Pembangunan Propinsi Lampung”, UNISIA, Vol. XXXII, No. 71, Juni 2009.

Soedijarto, Pendidikan Nasional sebagai wahana Mencerdaskan Kehidupan Bangsa dan Membangun Peradaban Negara- Bangsa, CINAPS, 2000.

Stolp, Stephen, “Leadership for School Culture”, ERIC Digest, No. 91. Tahun 1994.

Suyata, Community Participation in School Development: Acces, Demand, and School Construction, Jakarta: Directorate of Seconday Education, Directorate General of Primay and Secondary Education, Ministry of Education and Culture, 1996.

Tilaar, H.A.R., Kekuasaan dan Pendidikan: Suatu Tinjauan dari

Perspektif Studi Kultural, Magelang: Indonesiatera, 2003.

Usman, Husaini, “Menuju Masyarakat Madani melalui Demokratisasi Pendidikan”, http://www.depdiknas.go.id/ Jurnal/28/menuju_masyarakat_madani_melalui.htm. Diakses tanggal 17 Maret 2012.

Wirosardjono, Soetjipto, “Demokrasi” dalam Frans Magnis- Suseno dkk., Dari Seminar Sehari Agama dan Demokrasi, cet. ke-2, Jakarta: P3M-FNS, 1994.

Zamroni, Pendidikan Untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil

Society, Yogyakarta: Bigraf, t.t.

Zubaedi, Pendidikan Berbasis Masyarakat, Yogyakarta: Pustaka

Pelajar, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajsk.v12i1.636

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Analisis: Jurnal Studi Keislaman

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0

Analisis: Jurnal Studi Keislaman Indexed by:

    

   

   

 

ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman [p-ISSN: 2088-9046, e-ISSN:2502-3969] published by Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Office: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Jl. Letkol H. Endro Suratmin, Sukarame, Bandar Lampung, Lampung, INDONESIA, KP. 35131. Website: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/analisis, email: analisis@radenintan.ac.id