Instrument of Creative Thinking Skills in Project Based Learning Physics

Aldi Setia Utama, Undang Rosidin, Agus Suyatna

Abstract


To identify students’ creative thinking skills, appropriate instrument is needed. This study aimed to produce a valid creative thinking skills instrument. From several relevant studies, they only focus their research on developing skills instruments using a 4-D model approach and problem solving, while this research uses a project-based pursuit approach. The results of the validation of the three validators covering aspects of construction, substance, and language, revealed that the average score of the validation results for the construction aspects was 83% which was considered very valid. The average score of the validation results on the substance aspect is 86% with very valid criteria, and in the language aspect it reaches 85% with very valid criteria. Accordingly, this instrument of creative thinking skills is said to have been qualified with very decent and excellent quality for use in learning in schools to help teachers to assess students’ creative thinking skills.

Keywords


assesment instruments, creative thinking skills, project based learning physics

Full Text:

PDF

References


U. Rosidin, Evaluasi dan Asesmen Pembelajaran. Bandar Lampung: Media Akademi, 2017.

Permendikbud, Permendikbud Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Kemendikbud, 2014.

A. dan A. H. Jihad, Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012.

L. Penelitian, D. A. N. Pengabdian, and K. Masyarakat, Universitas Negeri Semarang, vol. 4, no. 024. 2014.

Permendikbud, Permendikbud Nomor 66 tahun 2013 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta: Kemendikbud, 2013.

Fadlillah, Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran SD/MI,SMP/MTs & SMA/MA. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Konsep Landasan dan Implementasi pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana., 2009.

S. Amtiningsih, S. Dwiastuti, and D. Puspita Sari, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif melalui Penerapan Guided Inquiry dipadu Brainstorming pada Materi Pencemaran Air Improving Creative Thinking Ability through Guided Inquiry Combined Brainstorming Application in Material of Water Pollution,” Proceeding Biol. Educ. Conf., vol. 13, no. 1, pp. 868–872, 2016.

Y. Abidin, “Revitalisasi Penilaian Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad Ke-21,” Bandung: PT. Refika Aditama, 2016.

R. L. DeeHan, “Teaching Creative Science Thinking,” Sci. Educ. J., vol. 1499–1500, p. 334, 2011.

A. Nggermanto, Kecerdasan Quantum: Melejitkan IQ, EQ, dan SQ. Bandung: Penerbit Nuansa Cendekia, 2015.

A. Busyairi, “Analisis Didaktik untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif dalam Pemecahan Masalah Siswa SMA Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis,” J. Pros. Simp. Nas. Inov. dan Pembelajaran Sain Univ. Pendidik. Indones., vol. Volume 3 N, pp. 593 – 596, 2015.

R. Listiyarti, Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif dan Kreatif. Jakarta: Erlangga, 2012.

Irmayati, Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Kreatif dalam Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Pendekatan Project Based Learning. Lampung: Universitas Lampung, 2017.

S. Zubaidah, Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan Melalui Pembelajaran Universitas Negeri Malang. 2016.

N. M. D. P. Navies Luthvitasari and S. Linuwih, “Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Keterampilan Berpikir Dan Kemahiran Generik Sains,” Innov. J. Curric. Educ. Technol., vol. 2, no. 1, 2013.

K. Komalasari, Pembelajaran Kontekstual, Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama, 2010.

Ngalimun, Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2013.

F. Wahida, N. Rahman, and T. Gonggo, “Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Parigi,” J. Sains dan Teknol. Tadulako, vol. 4, pp. 36–43, 2015.

Hosnan, Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalla Indonesia, 2014.

Kunandar, Penilaian Autentik. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.

R. Abdullah Sani, Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara, 2014.

R. Sunarti & Selly, Penilaian dalam Kurikulum 2013-Membantu Guru dan Calon Guru Mengetahui Langkah-Langkah Penilaian Pembelajaran. Yogyakarta: Andi Offset, 2014.

F. K. Ningtyas and R. Agustini, “Pengembangan Instrumen Penilaian Kinerja Siswa untuk Mengakses Keterampilan Proses Dalam Praktikum Senyawa Polar Dan Non Polar Kelas X SMA,” UNESA J. Chem. Educ., vol. 3, no. 2252–9454, pp. 169–175, 2014.

Lissa, “Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Materi Sistem Respirasi dan Ekskresi.,” J. Pascasarj. Univ. Negeri Semarang, vol. 41, pp. 27–32, 2012.

N.-H. T. Si-Mui Sim, Nor Mohd Adnan Azila , Lay-Hoong Lian, Christina PL Tan, A Simple Instrument for the Assessment of Student Performance in Problem-based Learning Tutorials. Annals Academy of Medicine35, 2006.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.

I. U. Wusqo, M. Taufiq, and R. Handayani, “Pengembangan Asesmen Alternatif Praktikum Kimia Dasar Ii Melalui Chemistry Fair Project (Cfp) Berbasis Konservasi Dengan Memanfaatkan Daily Chemical,” J. Penelit. Pendidik., vol. 33, no. 2, pp. 145–154, 2016, doi: 10.15294/jpp.v33i2.9096.

E. Wijayanti and M. Mundilarto, “Pengembangan Instrumen Asesmen Diri Dan Teman Sejawat Kompetensi Bidang Studi Pada Mahasiswa,” J. Penelit. dan Eval. Pendidik., vol. 19, no. 2, pp. 129–144, 2015, doi: 10.21831/pep.v19i2.5572.

S. R. Hidayat et al., “Pengembangan Instrumen Tes Keterampilan Pemecahan Masalah pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi,” J. Penelit. Pengemb.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ijsme.v4i1.8572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License