Validitas Lesson Plan Berbasis Multiple Intelligences untuk Pembelajaran Matematika

Vigih Hery Kristanto, Resty Rahajeng

Abstract


The purpose of this research is to know the validity of Lesson Plan based on multiple intelligences for learning mathematics in junior high school students. This research is a simple research with qualitative type. The validity of Lesson Plan is seen through two aspects, namely the linguistic aspect and the substance (content) aspect. Thus, the instrument used in this research is the Linguistic Aspects Validation Guidance and the Substance Validation Guidelines (contents) Guidance. Validation is done by two validators Lingusitic expert field and Mathematics expert field. The results showed that the validity of linguistic aspects of 3.35 and the validity of the substance (content) of 3.82, so it can be concluded Lesson Plan based multiple intelligences for learning mathematics in junior high school students who have been compiled valid based on the language aspect. In addition, Lesson Plan based multiple intelligences for learning mathematics in junior high school students who have been compiled valid based on aspects of substance (content).


Keywords


Learning; Lesson Plan; Mathematics; Multiple Intelligences; Validity

Full Text:

PDF

References


Chatib, M. (2011). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences Di Indonsia. Bandung: Kaifa.

Kristanto, V. h. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Penerapan Lesson Plan Berbasis Multiple Intelligence . Al-Jabar :Jurnal Pendidikan Matematika, 25-33.

Laamena, C. M. (2013). Pembelajaran Matematika Dengan Multiple Intelligences (Kecerdasan Ganda) Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter. FMIPA Universitas Pattimura (pp. 226-232). Ambon: Universitas Pattimura.

Melissa, M. M. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Lingkaranberbasis Kecerdasan Majemuk Gardner Berorientasi Pada Prestasi Dan Kemandirian Belajar. Widya Warta, 296-309.

Pembinaan, P. (2016). Bahasa Indonesia Untuk Guru. Jakarta: Badan Pengembang dan Pembinaan Bahasa, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Putra, F. G. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Software Cabri 3d di Tinjau dari Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan matematika, 143-153.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis . Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 203-210.

Sari, F. K., & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135-152.

Sulistiawan, C. H. (2016). Kualitas Soal Ujian Sekolah Matematika Program IPA dan Kontribusinya Terhadap Hasil Ujian Nasional. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 1-10.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving berbantuan Media Maple 11 Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91-98.

Widyawati, S., Mardiyana, & Iswahyudi, G. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Dan Numbered Heads Together (NHT) Ditinjau Dari Kecerdasan Majemuk Peserta Didik. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 972-983.

Wijayanti, F., & Widiyatmoko, A. (2015). Pengembangan LKS IPA Berbasis Multiple Intelligences Pada Tema Energi Dan Kesehatan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Unnes Science Education Journal, 772-779.

Yuniarti, N., & Soenarto. (2016). Validitas Konstrak Instrumen Evaluasi Outcome Lembaga Pendidikan Guru Vokasional. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 221-233.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.1580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.