The Effect of Self-Esteem on Students’ Mathematical Communication Skills

Ibud Mahani, budiyono budiyono, hasih pratiwi

Abstract


This study aims to find out between students with high, medium, and low self-esteem in term of better mathematical communication. This type of research is quantitative research. The data analysis technique used was one-way variance analysis with inequivalent cells. The collection of students' mathematical communication data was obtained from the score of mathematical communication tests, and the data of self-esteem was collected through questionnaires. The subjects of this study were the eighth-grade junior high school students in Ponorogo with the high, medium and low schools categories. The results of this study indicate that students with high self-esteem possess better mathematical communication skills compared to students with moderate self-esteem and students with low self-esteem. Students with low self-esteem are having the same level of mathematical communication skills as students with moderate self-esteem.

 


Keywords


Mathematical Communication; Self-esteem.

Full Text:

PDF

References


Adesty, M., Nurhanurawati, & Widyastuti. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Belief. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 2(2).

Ambarwati, R., Dwijanto, & Hendikawati, P. (2015). Keefektifanmodel Project-Based Learning Berbasis GQM Terhadap Kemampuan Komunikasimatematis Dan Percaya Diri Siswa Kelas VII. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(1), 180–186.

Andrianti, R. Y., Irawati, R., & Sudin, A. (2016). Pengaruh Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Materi Pengolahan Data. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 471–480.

Bruce, D. (2016). Body Type, Self-esteem and Assertiveness among High School Student in Ghana. Journal Adcocacy, Research and Education, 6(2), 105–112.

Choridah, D. T. (2013). Peran pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kreatif serta disposisi matematis siswa SMA. Jurnal Ilmiah Program Studi Matrmatika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 194–202.

Hapizah. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis, Komunikasi Matematis, dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Calon Guru Matematika Melalui Blended Learning dengan Strategi Probing-Prompting. Bandung: SPs UPI.

Happy, N., & Widjajanti, D. B. (2014). Keefektifan PBL Ditinjau Dari Berfikir Kritis Dan Kreatif Matematis, Serta Self-esteem Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 48–57.

Hartati, T., & Suyitno. (2015). Studi Komparatif Model Pembelajaran TAI Dan CIRC Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(1), 60–68.

Kaplanova, A. (2019). Self-esteem, anxiety and coping strategies to manage stress in ace hockey. Acta Gymnica, 49(1), 10–15.

Lumongga, N. (2012). The Effect Of Cognitive Behavorial Therapy Group and Social Support Group on the Self Esteem among Breast Cancer Patients. Makara Journal of Health Research, 15(2), 65–72.

Mahmud, D. A., & Hartono. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran ISK dan Ditinjau dari Motivasi, Sikap dan Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 188–201.

Maulani, D., Suyono, & Noornia, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Self-Concept Siswa di SMAN Kecamatan Tambun Selatan Bekasi. JPPM, 10(2), 14–24.

Nurhayati, N. (2018). Pengembangan Perangkat Bahan Ajar Pada Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Fibonacci : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 121–136.

Nuriadin, I. (2015). Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Program Geometer’s Sketchpad Dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Program Studi Matrmatika STKIP Siliwangi Bandung, 4(2), 168–181.

Permata, C., Kartono, & Sunarmi. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Pada Model Pembelajaran TSTS Dengan Pendekatan Scientific. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(2), 127–133.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 203–210.

Rizkianto, R., Muflikhaki, I., & Hernawati, N. (2013). Nilai Ekonomi Anak, Motivasi dan Self Esteem Pekerja Anak. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 6(3), 172–179.

Supriadi, N. (2015). Pembelajaran Geometri Berbasis Geogebra Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Madrasah Tsanawiyah (MTs). Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 99–109.

Supriadi, N., & Damayanti, R. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Lamban Belajar Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Datar. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1).

Vahlia, I., & Sudarman, S. W. (2015). Penerapan model pembelajaran berbalik ( reciprocal teaching ) ditinjau dari aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 4(1), 59–66.

Zahara, S. (2014). Peningkatan Kemampuan Penalaran Logis dan Komunikasi Matematis Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) di SMP Negeri 24 Medan. Jurnal Pendidikan Matematika Paradikma, 7(3).




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.4294

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.