Understanding of Mathematical Concepts in the Linear Equation with Two Variables: Impact of E-Learning and Blended Learning Using Google Classroom

https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i2.5303

Syamsul Huda, Mu'min Firmansyah, Achi Rinaldi, Suherman Suherman, Iip Sugiharta, Dian Widi Astuti, Okis Fatimah, Andika Eko Prasetiyo

Abstract


Students need an understanding of mathematical concepts provided by educators who have good skills. Educators must also maximize their teaching time so that it requires learning models such as e-learning and blended learning to meet the loss of teaching time due to other activities that must be done by the teacher besides teaching. This study aims to see the impact of blended learning and e-learning on the ability to understand mathematical concepts of students in the material of two-variable linear equations. The method used in this study is the quasi-experiment with the posttest only control design research. Technical analysis uses one way ANOVA. Based on the results of the study, Blended Learning and E-Learning influence understanding mathematical concepts in the two-variable linear equation material, so that it can be used as a knowledge given to students in understanding mathematical concepts.

Keywords


Blended Learning; Understanding of mathematical concepts, Google Classroom

Full Text:

PDF

References


Agustina, L. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 4 Sipirok Kelas VII Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). Eksakta, 1, 2.

Alfi, C., Sumarmi, & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah Dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(4), 597–602.

Ansori, H., & Lisdawati, S. (2014). Pengaruh Metode Improve Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Konsep Bangun Ruang Di Kelas VIII SMP. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, volume 2(nomor 3), hlm 279-286.

Astriani, L. (2017). Pengaruh Pembelajaran Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 77–85.

Auster, C. J. (2016). Blended Learning as a Potientially Winning Combination of Face to Face and Online Learning: An Exploratory Study. Teaching Sociology, 44(1), 39–48.

Bibi, S., & Jati, H. (2015a). Efektivitas Model Blended Learning Terhadap Kuliah Algoritma Dan Pemrograman the Effects of Blended Learning Model on the Student ’ S Motivation and Understanding on the. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(2), 74–87.

Bibi, S., & Jati, H. (2015b). Efektivitas Model Blended Learning Terhadap Motivasi dan Tingkat Pemahaman Mahasiswa Mata Kuliah Algoritma dan Pemograman. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(1), 74–87.

Caporarello, L., & Iñesta, A. (2016). Make blended learning happen : conditions for a successful change process in higher education institutions. EAI Endorsed Transactions on E-Learning, 3(12), 1–8.

Conkova, M. (2013). Analysis of Perceptions of Conventional and E-Learning Education in Corporate Training. Journal of Competitiveness, 5(4), 73–97. https://doi.org/10.7441/joc.2013.04.05

Fahrudin. (2018). Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP 1. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 181–189.

Fahrudin, Netriwati, & Putra, R. W. Y. (2018). Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Desimal : Jurnal Matematika, 1(2), 181–189.

Fatqurhohman, F. (2016). Pemahaman Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 127–133.

Fitrah, M. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Segiempat Siswa SMP. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 51–70.

Ginanjar, G., & Kusmawati, L. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Perkalian Melalui Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Pembelajaran Matematika di Kelas 3 SDN Cibaduyut 4. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 266. https://doi.org/10.1103/PhysRevA.65.054304

Hakim, A. B., & Hakim, A. B. (2016). Efektifitas Penggunaan E-Learning Moodle , Google Classroom Dan Edmodo. I-Statement, 2(1), 2.

Hanum, N. S. (2013). Keefektifan E-Learning Sebagaiu Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/JPV.V3I1.1584

Haryanti, F., & Ardi Saputro, B. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep pada Materi Segitiga. Jurnal Pendidikan Matematika, I(2), 147–161.

Herawati, O. (2010). Pengaruh Pembelajaran Problem Posing terhadap Kemampuan pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 70–80.

Hermawanto, Kusairi, S., & Wartono. (2013). Pengaruh Blended Learning terhadap Penguasaan Konsep dan Penalaran Fisika Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(57), 67–76.

Hidayat, R., & Iksan, Z. H. (2015). The Effect of Realistic Mathematic Education on Students ’ Conceptual Understanding of Linear Progamming. Creative Education, 6(December), 2438–2445. https://doi.org/10.4236/ce.2015.622251.

Hidayat, W., & Sudibyo, N. A. (2018). Implementasi Pembelajaran Interaktif Elektronika Dasar Menggunakan Adobe Flash Cs6 Pada Kelas Semu Dengan Google Classroom Berbasis Framework RAD. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 1(2), 17–24.

Husamah. (2015). Pembelajaran Bauran (Blended Learning) (Vol. 9).

Hussin, Z., Siraj, S., Darusalam, G., & Salleh, N. H. M. (2015). Kajian Model Blended Learning dalam Jurnal Terpilih: Satu Analisa Kandungan. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 3(1), 1.

Istiningsih, S., & Hasbullah. (2015). Blended Learning , Trend Strategi Pembelajaran Matematika Masa Depan. Jurnal Elemen, 1(1), 51.

Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas VII SMP pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(58), 777–785.

Kim, H. (2015). A blended learning scenario to enhance learners ’ oral production skills. The Eurocall Review, 23(1), 17–23.

Kurniawati, E., Hartanto, & Zamzaili. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS INTEGRATIF dan Kemampuan Awal Dalam meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Di Kepahiang. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(2), 174–187.

Latifah, L. (2015). Inovasi Pembelajaran Akuntansi Berbasis Blended Learning. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, VI(2), 222–232.

Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika dan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksloratif. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 186–197.

Murni, D., & Romlah Noer Hodijah, S. (2016). Penerapan Blended Learning Berbasis Scaffolding untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis dan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Biologi Umum. Biodidaktika, 11(1), 45–51.

Ningsih, Y. L., & Jayanti. (2016). Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Penerapan Model Blended Learning Pada Mata Kuliah Persamaan Diferensial. Jurnal Pendidikan RAFA, 2(1), 1–11.

Purnomo, A., Ratnawati, N., & Aristin, N. F. (2016). Pengembangan Pembelajaran Blended Learning Pada Generasi Z. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 71.

Putra, A. P. (2015). Pengaruh Penerapan Model Blended Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Candrasangkala, 1(1), 1–14.

Relawati, & Nurasni. (2016). Memegang Peranan Penting dalam Perkembangan Sains dan Teknologi . Matematika. Mendidik:Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 162.

Sjukur, S. B. (2012). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Tingkat Smk the Effects of Blended Learning on the Learning Motivation and Achievement Students Level SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 369. https://doi.org/10.21831/JPV.V2I3.1043

Smith, W., Lewi, H., Saniga, A., Stickells, L., & Constantinidis, D. (2017). Bringing the Classroom into the World : Three Reflective Case Studies of Designing Mobile Technology to Support Blended Learning for the Built and Landscaped Environment. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 5(1), 64–84.

Sofi, E. (2016). Pembelajaranberbasis E-Learning Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri. TANZHIM Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan, 1(1), 49–64.

Sri Hartati, Ilham Abdullah, S. H. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2).

Stockwell, B. R., Stockwell, M. S., Cennamo, M., & Jiang, E. (2015). Blended learning improves science education. Cell, 162(5), 933–936.

Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 275–282.

Sudiarta, I. G. P., & Sadra, I. W. (2016). Pengaruh Model Blended Learning Berbantuan Video Animasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 49(2), 50.

Suhyanto, O., & Musyrifah, E. (2015). Pengaruh Strategi Heuristik Vee terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematik. FIBONACCI Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 2(2), 41.

Sutisna, A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Pendidikan Kesetaraan Program Paket C dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 158.

Syarif, I. (2012). Pengaruh Model Blended Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasii, 2(2), 234–249.

Wakit, A. (2016). Efektivitas Metode Sorogan Berbantuan Tutor Sebaya terhadap Pemahaman Konsep Matematika. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 2(1).

Widiyasari, R. (2015). Pengembangan Pembelajaran Matematika Konstruktivis Berbantu E-learning untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Matematika Pada Materi SPLDV kelas VIII. FIBONACCI Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 1(1), 65.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i2.5303

Article Metrics

Abstract views : 879 | PDF downloads : 639

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.